Untungnye la…

Tadi sementara nk tggu sarapan sampai, duduk2 jap kat kawasan parking,tengok burung2 terbang, timbul lak mcm2 bnd dlm pale otak aku ni… Macam :

Bestnya jd burung, nk g mana2 terbang je, xyah sibuk2 nk isi minyak.xyah sibuk jam.

Tapi aku terfikir burung mst akan kate :
Bestnye jd manusia,tgn patah ke kaki patah pon leh g keje naek kereta,org yg kudung kaki pon boleh bwk moto,kalau aku patah sayap,da xleh terbang,manusia leh gak pkai raincoat,kalau aku ni, xleh…bila hujan je,basah lah aku ni. kalau aku redah, aku basah, kalau aku tunggu, anak-anak aku tak makan.

Bile aku nak makan,nak bayar,aku teringat burung tadi terus terlintas dlm pale otak aku “bestnye la jd burung,g mane2, tak ada duit pon boleh makan”

tapi aku terfikir mesti burung lak cakap “bestnye jadi manusia, ada duit,duduk rumah je pon boleh makan,agak2 malas nak masak, drive thru,delivery ke,kalau aku tak keluar carik makan, anak-anak aku mesti lapar”

benda-benda ni sekali lagi mengajar aku untuk bersyukur. setiap yang ada kat dunia ni,manusia, haiwan,tumbuh-tumbuhan, semua ada kelebihan masing2, pandai tak pandai kite gunakannye je.

(Visited 38 times, 5,369,517)

49 thoughts on “Untungnye la…

  1. Betul, jika direnungkan lagi kita bukanlah di kedudukan terburuk semua manusia di dunia.. Sebenarnya masih ramai lagi jauh lebih susah dan menderita dari kita.. Dan kita bukanlah seorang daripadanya.. Alhamdulillah…

  2. kita sebagai manusia kena bersyukur dengan apa yang kita peroleh.

    alhamdulillah~

    *ps: download lagu Maher Zain feat Fadli Padi bertajuk Insha Allah kat blog saya.

  3. : aiyoo . da jadi manusia , bersyukur laa . nasib laa fikir nk terbang jee , lau ckp senang nk cari makan , makan cacing jee . ta ke haru 😛

  4. kesimpulan cerita ini bersyukur la apa yang tuhan bagi… 🙂 tapi biasanya manusia memang tak pernah puas. dan lagi satu perangai manusia ni dia x pandai menghargai apa yang dia ada. manusia itu adalah aku, dan mungkin kamu dan anda semua wahai manusia.. hahaha. entri yang bagus sebagai peringatan. semoga kita sentiasa bersyukur dengan nikmat yang deberi. =)

  5. jd burung bhya..
    nnti kena tmbak…
    tmakan buah beracun ke…
    hu3…
    besyukur dengan apa yang ALLAH kurniakan kepada kita adalah yang terbaik.
    setiap makhluk kejadian ALLAH ada kelebihan dan kekurangan…
    happy blogging
    🙂

  6. “Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan? ”

    Hehe, betol2, manusia selalu je kan lupa nak bersyukur dengan apa yang kita ada, termasuk saya lah. Mudah je lupa. Harap2 takde tersasar jauh sgt utk bersyukur dgn nikmat-Nya.. ^^. Btw, tq2 sudi singgah blog..^^

  7. dua2 tak best… sebab masing2 kene berfikir.. kan best klu takyah pikir.. hahaha.. macam bese kat sini…. (gile r ko, time sarapan pun bleh pikir, klu aku mesti dalam hati aku berkata: bila la nak makan, lapo nih.. wahahaha)

  8. setiap ciptaan Allah ada fungsinya kan..

    kita lah makluk ciptaan allah yg istimewa sebab d kurniakan akal n dapat berfikir untuk menggunakan segala yg allah ciptakan untuk kita..;_)

  9. sekarang ni sume nak mudah..
    kadang2 teknologi pun mengajar manusia jadi pemalas.. err…terasanya..haha..
    nasib baek la kawen takde drive thru ke delivery kan..
    kalau tak habes la..
    lalala~

  10. tu la maksudnya tiada satu pun ciptaan Allah tu sia sia..

    bersyukur sebab kita diciptakan mempunyai mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, lidah untuk berkata kata, dan akal untuk berfikir tentang kebesaran Allah yang ada disekeliling kita..

  11. kadang2 kita alpa dengan apa yang telah dikurniakan pd kita..kita lupa nak bersyukur sedangkan Allah lebih mengetahui tentang kehidupan kita dan telah menetapkan apa yang terbaik untuk setiap hamba-Nya. btw..tq ..entry ni benar2 mmberi kesan pd maz.. (^_^)

  12. kekadang rasa mcm binatang lebih rajin dr manusia kan? nak makan, usaha sendiri, takde tunggu org dtg tabur makanan. moralnya……kita wajib bersyukur dgn apa yg kita ada…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge