Masa depan aku…

Assalamualaikum,slamat sejahtera n salam satu Malaysia… Ari ni aku xde bnd pon nk dikongsikn…juz cam biasa…luahan dari hati je la… Dua tiga menjak ni aku asek terfikir psl masa dpan aku… Sbb aku da pnah gagal skali dlm usaha nk membina masa dpan aku, aku da usaha…wlaupun masa tu klu nk diikutkn aku lom sedia lg,tp pd aku,tu bukan alasan… Aku tetap gak usaha…tp kecundang gak ditengah jln…xnk la citer knapa yg wat gagal…tp aku ttp memandang masa silam aku tu sbg satu panduan.

Kdg2 aku xstuju ngan ungkapan2 cam trus pandang kedepan,jgn toleh2 ke belakang,sbb pada aku la…klu kite ibaratkan situasi ungkapan tu ngan keadaan kite adalah semasa memandu… Klu kite tgk dpan je,masa nk kua dr dimpang ke,nk tuka lorong ke,takkan maen masuk je…mst nk tgk ade kereta laen x kat lorong tu dari belakang, kalau amin masuk je kang lpas tu eksiden,kang panjang lak citernye… Klu tgk pada situasi inventor atau develepor, mst la diorg akan berpandukan sejarah yg lepas utk membina yg baru atau yg lebih bagus, contohnya mencipta sebuah kereta, ciptaan pertama andai kata ada kekurangan pada handling wlaupun enjinye mantap, maka pada ciptaan kedua mestilah sebuah model yg handlingnya mantap mcm tu jgk enjinya…maka terciptalah sebuah model yg enjin dan handlingnya mantap,tapi dpt lak rungutan dpd pengguna tentang ruang letak barang yg kecil,maka berpandukan dari pengalam tu,diorg wat design baru yg ruang letak barang yg luas yg mana klu nak letak org pon muat.

Cam tula hidup ni,kite kena pandang gak ke belakang,sejarah kite, pengalaman kite,kesilapan kite,kite kena la perbaiki kesilapan kite, tu la yg aku tengah usahakn…masalahnye skarang ni nk cipta masa dpan yg baru,mestila nk ada teman, tp teman tu manusia,yg ada ciri2 tersendiri yg bukan boleh kite ubahsuai atau bentuk sesuka hati kita, klu barang, bolehla kita bentuk,klu rosak,asalkan ada ilmu,bolehla kita repair…atau paling tidak ada duit selesai masalah…tapi kalau manusia ni? Ada duit pon belum tentu slesai semuanya… Melainkan ilmu kita, persolannya skarang,cukup ke ilmu aku? Klu tak cukup bleh g menuntut ilmu, tp dlm proses menuntut ilmu tu,berjaya ke aku pertahankan apa yg ada? Risau tul aku,takut terlalu banyak dugaan,skang ni je pon da mule gagal, aku dah cube kawal keadaan,tp dek kerana teman yg menipu konon2 utk menyelamatkan keadaan atau bahasa kasarnya nk tunjuk die lebih pandai,da timbul masalah… Tu lom kawen lg tu da mule bg aku mslh,sdangkan die tau ape yg aku xsuke,tp nk wat gak, bile da ada mslh camni,br nk bgtau aku,br nk mintak kerjasama dr aku…sdangkan awal2 lg aku da ajak kerjasama utk selesaikan mslh,tp kate die, sumenye ok…skang camne? Nk bg peluang? Klu da kawen sok ko wat lg camne? Kn bg peluang lg? Pastu wat lg,ko dah membuktikan yg ko xfhm bahasa…camne aku nk bg peluang? Bgtau aku… Ko dah hampir2 menggelapkan MASA DEPAN AKU…..

Sekian utk kali ini…

(Visited 50 times, 5,351,314)