10 fakta menarik 4

Baiklah… 10 lagi fakta menarik lepas sambungan 10 fakta menarik part 1, 2 dan 3

  1. Tikus membiak dengan cepat, iaitu dalam masa 18 bulan, 2 ekor tikus mampu membiakkan lebih dari sejuta keturunan (fakta menarik pasal tikus ada dalam entri fakta menarik nombo 2)fakta menarik tikus
  2. Tenaga yang dilepaskan oleh 1 bilion orang yang melompat pada masa yang sama adalah hampir sama dengan anggaran separuh tenaga nuklearmelompat
  3. Seorang kanak-kanak boleh menghabiskan banyak masa untuk belajar sesuatu yang baru dengan menonton tv. Purata seorang kanak-kanak menghabiskan masanya menonton tv adalah 28 jam seminggu, hampir sama dengan masa mereka disekolah(fakta menarik – belum sempat kira berapa jam tengok tv, mak dah suruh buat kira-kira yang cikgu bagi)fakta menarik tv
  4. Anugerah Grammy diperkenalkan untuk menanganiancaman muzik rock. Pada tahun 1950an, sekumpulan eksekutif syarikat rakaman terkejut dengan kejayaan mendadak rock n roll dan menganggapnya satu ancaman kepada “kualiti” muzikgrammy awards
  5. Kali pertama manusia dikesan dijangkiti HIV adalah pada tahun 1930anhiv aids
  6. Nama tempat yang terpanjang adalah di New Zealand iaitu Taumata­whakatangihanga­koauau­o­tamatea­turi­pukakapiki­maunga­horo­nuku­pokai­whenua­kitanatahu dan telah mendapat pengiktirafan Guiness World Records sebagai nama tempat terpanjang yang mempunyai 85 huruf (fakta menarik – tamau tahu macam mana nak sebut)Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu
  7. Teh dikatakan telah ditemui pada 2737 SM oleh seorang Maharaja Cina apabila beberapa helai daun teh telah terjatuh kedalam pot air yang sedang mendidih.teh
  8. Diameter rambut wanita adalah separuh diameter rambut lelakitentang rambut wanita
  9. ‘Rhythm’ dan ‘syzygy’ adalah perkataan bahasa Inggeris tanpa huruf vokal paling panjangSyzygy
  10. Kita akan menjerit serta-merta apabila terkena benda panas atau luka kerana saraf yang membawa maklumat rasa sakit kepada otak bergerak pada kadar kelajuan 120 meter sesaat.luka panas

 

Hasil carian :

(Visited 172 times, 5,366,995)

10 fakta menarik 3

10 lagi fakta menarik untuk anda sambungan nombor satu dan dua.

  1. Secara fizikalnya, adalah mustahil bagi seekor babi memandang ke langit (fakta menarik – tengah pandang langit, tiba-tiba terjatuh, nama babi yang disebut walaupun jatuh sebab terpijak kulit pisang)babi khinzir senyum
  2. Tubuh kita menghasilkan dan membunuh 15 juta sel darah merah pada setiap saatfakta menarik darah
  3. Seekor rama-rama merasa makanannya menggunakan kaki dahulu sebelum mengunakan lidahnya kerana deria rasanya terlekat pada kakinya (fakta menarik – seorang lelaki akan dikaki apabila “merasa” makanan diwaktu siang dibulan ramadhan)fakta rama-rama
  4. Jika anda cuba untuk menahan bersin, anda boleh menyebabkan saluran darah di leher dan leher dan boleh mendatangkan maut (fakta menark – anda memang mencari maut jika bersin ke muka bos anda)bersin muka orang
  5. Dianggarkan seorang manusia akan menelan sebanyak 295 kali ketika makan malamular telan binatang
  6. King Richars II dari England (1367-1400) adalah orang pertama yang menggunakan sapu tangan. Beliau membawa sekeping kain kecil yang digunting untuk menyapu dan membersihkan lubang hidungnya. (fakta menarik – lelaki yang memakai sapu tangan bewarna pink terang akan menjadi perhatian)sapu tangan pink
  7. Pemetik api (lighter) telah dicipta terlebih dahulu (1816) sebelum mancis (1826)fakta menarik mancis
  8. Tiada siapa tahu mengapa bila itik menguek, ia tidak bergema (fakta menarik – saya mengambil masa hampir sejam mencari maksud “quack”)fakta menarik itik
  9. Dianggarkan terdapat antara 7,000 hingga 15,000 helai rambut pada janggut seorang lelakigaya janggut
  10. Seperti cap jari, cap pada lidah juga berbeza setiap orang (fakta menarik- ada yang cuba nak membutikan fakta ini kejap lagi)lidah dan jari

 masukkan e-mail address anda disini (REGISTER), dan pelbagai cerita baru yang menarik dan tips2 akan dihantar kepada anda. like facebook Alongxp, Follow twitter Alongxp

Hasil carian :

(Visited 341 times, 5,366,995)

10 fakta menarik 2

10 lagi fakta menarik untuk anda sambungan 10 fakta menarik 1

1. Kuda dan tikus tidak boleh muntah (fakta menarik – memang rasa nak muntah bila tengok tikus mati dok dalam kolah)
tikus mati
2. Seorang bayi lahir setiap 7 saat didunia (fakta menarik – jumlah bayi yang dibuang pon tak kurang banyak)
bayi lahir
3. Seorang manusia bernafas secara purata 10 juta kali setahun (fakta menarik – pernah sesak nafas bila kena berdiri sebelah negro yang pakai baju takde lengan dalam bas)
manusia bernafas
4. Air kencing anda akan bewarna kuning cerah sekiranya banyak memakan ulam-ulaman (fakta menarik – lepas ni mesti nak tengok air kecing bila dah makan ulam)
fakta menarik warna air kencing
5. Tubuh manusia lebih sesuai untuk tidur selama 4 jam 2 kali sehari berbanding lapan jam sekali sehari (fakta menarik – dulu belum kawin, tidur 2 kali sehari baru cukup 4 jam, bila dah kawin asek nak tidur je tak kira berapa jam)
fakta menarik pasangan tidur bersama
6. Tulang paling keras pada tubuh manusia adalah tulang rahang.

tulang rahang

7. Nama Kanggaru terhasil apabila beberapa pengembara kulit putih ternampak seekor binatang yang terlomat-lompat dihadapan mereka. Apabila ditanya kepada orang asli disana, ereka menjawab “Kanguru”yang bermaksud tak tau.

fakta menarik kangaru

8. Memakai heaphones untuk hanya sejam boleh membuatkan bakteria pada telinga anda meningkat sebanyak 700 kali

fakta menarik headphone

9. Jika anda mengira nombor secara turutan selama 24 jam sehari, ia akan mengambil masa kira-kira 31,688 tahun untuk sampai ke angka satu trilion

trilion

10. Kangaru tidak boleh melompat Jjika ekornya tidak menyentuh bumi, ini kerana ekornya berfungsi sebagai spring semasa melompat.

kangaroo lompat

Hasil carian :

(Visited 202 times, 5,366,995)

10 fakta menarik

10 fakta menarik yang mungkin anda tak tahu.

1. Adalah hampir mustahil untuk anda menjilat siku(tapi tak mustahil anda disiku apabila anda menjilat siku orang lain <– fakta menarik untuk dicuba)

jilat siku

2. Mata wanita berkelip 2 kali lebih banyak dari lelaki

mata berkelip

3. Buaya tidak boleh mengeluarkan lidahnya (ini kerana apa bila bila ianya dikeluarkan, ianya akan menjadi pokok dan orang guna bila demam)

lidah buayalidah buaya

4. Kebanyakkan zarah debu dirumah adalah hasil daripada kulit mati kita

kulit mati

5. Hati udang berada dikepalanya (fakta menarik – otak udang biasanya pada orang yang tidak flush jamban di tandas awam)

 

6. Secara purata, manusia menghasilkan 10 ribu gelen air liur sepanjang hidup mereka (fakta menarik – selalunya air liur ditelan apabila jalan di bazar ramadhan)

fakta menarik meleleh

7. Dalam satu kajian keatas 20 ribu burung unta selama lebih 80 tahun, tidak ada seekor pon burung unta dilaporkan menyembunyikan kepalanya kedalam tanah

burung unta

8. Pendengaran anda akan semakin kurang jika terlalu kenyang

pendengaran kurang

9. Lebih 50% manusia didunia tidak pernah membuat atau menerima panggilan telefon

panggilan

10. Seorang bayi tidak mempunyai tempurung lutut apabila lahir, ia akan mula terbentuk ketika mereka berusia 2 hingga 6 tahun (fakta menarik – tempurung adalah benda benda yang paling sesuai digunakan dilutut ketika seorang budak lelaki baru bersunat)

Hasil carian :

(Visited 176 times, 5,366,995)