Semalam dan hari ini

SELAMAT… mangsa tanah runtuh Rumah Yatim batu 14 Ulu Langat, Mohd Khairul Annuar, 9 dihantar ke Hospital Ampang, Ampang.

BERKUMPUL… sebahagian penghuni asrama yang terselamat.

HULU LANGAT: Jika semalam mereka ketawa bersama, hari ini mereka bercerai nyawa. Lebih hiba, dengan tulang empat kerat dan kudrat terhad, Mohd Iman, 14, memerah keringat dengan cucuran air mata cuba menggali tanah untuk menyelamatkan kawannya yang tertimbus hidup-hidup.

“Saya sempat menjerit sekuat hati suruh kawan keluar dari dewan. Namun dengan sekelip mata mereka sudah tiada,” kata Mohd Iman, penghuni Rumah Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, di sini, semalam.

Menurutnya, ketika kejadian kira-kira jam 2.30 petang, dia berada di asrama anak yatim berkenaan sebelum dipanggil turun oleh rakannya yang lain untuk latihan nasyid.

Difahamkan, mereka mengadakan latihan kompang ketika kejadian bagi menyambut kehadiran pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) bagi menyampaikan sumbangan.
Bagaimanapun, ketika latihan dan persiapan, berlaku tanah runtuh menyebabkan mereka gagal menyelamatkan diri.
“Saya baru turun untuk ke khemah tetapi ternampak runtuhan pasir. Saya terkejut dan menjerit supaya mereka keluar dari dewan.

“Ada yang sempat lari, tetapi ramai yang tertimbus sekelip mata. Saya cuba menggali tanah untuk menyelamatkan kawan kerana tidak sanggup lihat mereka tertimbus hidup-hidup, tetapi hampa kerana kudrat saya terhad,” katanya sebak dengan linangan air mata.

Bagi Mohd Jihat, 14, ketika kejadian, dia berada di bawah khemah dan turus tertimbus sehingga paras pinggang.

“Saya diselamatkan orang kampung yang kebetulan datang menyelamatkan saya dengan menggali tanah. Ketika itu, saya mengelap kerusi untuk persediaan menyambut tetamu di bawah khemah,” katanya.

Mohd Jihat dari Puchong dan baru tiga bulan menghuni di sini masih kelihatan trauma dan turut bersedih dengan kejadian menimpa rakan yang lain.

Dia mendakwa begitu hiba melihat usaha menyelamat dan sempat melihat antara rakannya dihempap batu dan celahan batu dan tanah.

Difahamkan, seramai 28 anak yatim berada di dalam dewan dan khemah ketika kejadian. Anak yatim yang tinggal di rumah anak yatim berkenaan berusia tujuh hingga 17 tahun.

Seorang lagi pelajar, Wan Ahmad Huzamuddin Izrullah, 15, berkata pada awalnya dia melihat pergerakan tanah sedikit tanpa mencurigai apa-apa, namun tiba-tiba desiran pasir yang dahsyat, sekali gus diikuti dengan runtuhan tanah menuju ke arah rumah anak-anak yatim berkenaan.

“Saya sempat lari bersama seorang rakan, tetapi adik saya tertinggal di belakang. Bagaimanapun, adik saya bernasib baik kerana longgokan tanah yang dihadang pintu itu menyelamatkan dia daripada tertimbus,” katanya.

Kuasa Allah… sedih aku bayangkan budak2 tu… kalau dah tua cam aku ni, xpe la… ni budak2, anak2 yatim lak tu… nsb baek pihak berkuasa tak henti2 wat operasi mencari dan menyelamat…

Al-Fatihah buat mangsa yang meninggal dunia, takziah diucapkan kepada keluarga dan sahabat mereka.

gamba2 kejadian.

p/s: satu surat khabar kerajaan, sibuk org psl tanah runtuh, sibuk die ngan BN n UMNO. What The Fish?

Hasil carian :

(Visited 93 times, 5,369,132)

15 thoughts on “Semalam dan hari ini

  1. al-fatihah…untuk mereka yang bernasib malang dalam kejadian tanah runtuh itu…

    alhamdulillah..semalam dan hari ni semua surat khabar menjadi jujur heheh..what the fumakila..

  2. kesian bila difikirkan. tapi tu semua kuasa Yang Maha Kuasa kan. ada hikmah di setiap kejadianNya. pada anak yatim yang sedang sakit di hsptl, semoga cepat sihat. dan yang pergi kembali kepadaNya, takziah pada mereka. tempatkan mereka bersama golongan yang beriman. amin. alhamdulillah rakyat msia mengambil berat pasal berita nie. walau ianya bukan org besar negara, hanya anak2 yatim. semoga Allah memberkati kita semua….

  3. masyaALLAH..bile dgr brite ni smlm sgt2 terkejut
    baru je gi hulu langat selasa lepas…
    mcm lalu dkt asrama ni tp xsure btul ke x
    moga syurga tempat mereka…
    T_____T

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge