Sejarah tulisan jawi

Ok, minggu lepas saya ada bagi tau yang saya macam nak belajar jawi kan? Siap ada gambar huruf-huruf jawi lagi.

huruf jawiTapi bila dah nak belajar jawi ni, terfikir la pulak tentang sejarah tulisan jawi ni… macam mana die boleh wujud kan? so merata lah saya buat rujukan tentang sejarah tulisan jawi ni. Memang senang kalau search, copy paste… tapi memang prinsip saya sendiri yang taknak terima bulat-bulat atau terima dari satu sumber semata-mata. dan saya suke penerangan yang lengkap. Saya suka sejarah, sebab pada saya sejarah adalah fakta, maksudnya benda yang penah jadi dulu kalu… masa kita lahir, tu pun sejarah gak… Jadi jumpa lah beberapa sumber yang bila saya sync dan saya tapis, ianya tidak bercanggah dan saya percaya ianya boleh dipercayai. Tapi saya kongsikan sejarah awal tulisan jawi ni je… tak perlu rasanya kongsikan yang sampai tahap dewa dewi tu

Tulisan Jawi adalah satu tulisan yang telah wujud berabad-abad lamanya dan dipercayai wujud sekitar tahun 1300M di Kepulauan Melayu dan berkait secara langsung dengan kedatangan agama Islam ke Nusantara khususnya daripada orang Parsi. Tulisan jawi berasal dari tulisan Arab dan ditambah dengan 6 huruf yang tiada dalam bahasa arab, iaitu ca, pa, ga, nga, va dan nya. Tulisan jawi ditulis dai kanan ke kiri seperti tulisan ArabSejarah tulisan jawi nusantara

Berdasarkan sejarah Bahasa Melayu, perkataan “Jawi” (جاوى) berasal dari perkataan bahasa arab “Jawah” merujuk kepada Nusantara atau semua bangsa dan kaum yang menjadi peribumi di Asia Tenggara malah merangkumi seluruh rumpun bangsa Melayu, Campa, Patani, Aceh, Minangkabau, Mandailing, Sunda, Bugis, Banjar, Lombok, Filipina dan negeri-negeri lain.  Kemudian orang Melayu menyelaraskan perkataan-perkatan Arab tersebut agar sesuai digunakan dalam Bahasa Melayu. Oleh kerana itu, para Ulama dari Asia Tenggara sering meletakkan nama al-Jawi sebagai gelaran sekalipun mereka dari suku bangsa berlainan seperti Syeikh Abdul Rauf al-Fansuri al-Jawi, Syeikh Abdul Samad al-Falimbani al-Jawi, Syeikh Daud al-Fatani al-Jawi dan lain-lain.ulama sejarah tulisan jawi

Mengikut sejarah tulisan jawi telah berkembang sejak zaman kerajaan islam pasai (tak pasti sama ada adakena mengena dengan baginda masai dalam cerita Nujum Pak Belalang) kemudian disebarkan ke kerajaan Melaka, Kerajaan Johor dan juga Acehpada abad ke 17. Bukti kewujudan tulisan jawi ini adalah dengan penemuan Batu bersurat Terengganu yang bertarikh 4 rejab 702H atau 22 Februari 1303M hari jumaat, manakala tulisan rumi paling awal ditemui adalah pada akhir kurun ke 19. Ini membuktikan yang tulisan jawi tulisan Jawi telah sampai lebih awal ke negara ini berbanding bahasa rumi, jika Batu bersurat tersebut bertarikh pada 1303 Masihi, bermakna ada orang yang telah menguasai tulisan jawi tersebut lebih awal.sejarah tulisan jawi batu bersurat

Setelah Islam berkembang pesat di Tanah Melayu maka usaha-usaha untuk mempelajari Islam semakin meningkat dari sumbernya yang utama iaitu al-Quran dan hadith. Maka ulama’-ulama’ dan para mubaligh Islam telah memperkenalkan suatu tulisan yang berbentuk huruf yang menyerupai tulisan Arab yang dikenali sebagai tulisan jawi. Orang Melayu memandang tinggi kepada tulisan Jawi sebagai gerbang kepada pemahaman Islam dan al-Quran. Oleh kerana itu, ia banyak digunakan dalah dalam hal-hal kerajaan.pemayhuran kemerdekaan 1957

Rasanya sampai sini jelah kot penerangan pasal sejarah tulisan jawi ni… Data yang saya dapat lepas penerangan-penerangan kat atas ni menerangkan tentang pengembangan tulisan jawi sampai ke hari ni. Yang tu mungkin saya akan buat entri lain rasanya.

Moga berjumpa lagi ya

Hasil carian :

(Visited 646 times, 4,599,139)

Rasa macam nak belajar jawi pulak

Perasaan macam nak belajar jawi semula ni saya rasa patutnya dah lama saya rasa, patutnya dah lebih 4 tahun dah saya belajar balik, lepas satu insiden bila saya dan kawan-kawan cuba-cuba la baca satu ayat ni, yang jadi kelakar bila baca perkataan jawi untuk standard, macam-macam bunyi lah yang keluar, yang paling kelakar, dari standard boleh jadi setan dari… dari lebih kurang 5 orang tu, sorang pon tak dapat perkataan tu adalah standard. Datang sorang ustaz, memasing tanya apa perkataan tu… dengan pantas ustaz tu jawab “standard”

Itu satu insiden pertama tentang jawi ni.. ada lagi dua insiden pasal tulisan jawi ni… tapi tak sedar-sedar gak yang nak kena belajar jawi ni. Insiden pertama lepas insiden kat atas tadi adalah masa nak isi borang nikah, masa saya nikah dengan isteri saya sekarang ni, isteri saya ni orang johor, saya pon… kire asal johor jugak (konfius dengan asal usul diri sendiri). so kalau nak kahwin dengan orang johor, kat johor mestilah isi borang nikah johor kan? tahukah anda bahawa borang permohonan nikah johor jawi sepenuhnya? ah sudah, saya sekolah agama dari darjah 4 sampai darjah 6 je… kat kolumpo… sebab saya membesar banyak kat selangor ngan kolumpo… so saya mintak isteri saya yang isikan borang saya tu.. sebab mestilah dia lebih pandai jawi ni, sebab die membesar kat johor, sekolah agama pon sampai darjah khas, sekolah agama kat johor, kalau tak lulus exam, tak naik darjah sekolah agama… pastu lepas darjah 6, dia ada darjah khas

insiden ke dua, pon tak sedar lagi pentingnya belajar jawi ni… adalah lepas nikah… lepas nikah kan kite kena baca lafaz taklik kan? nikah kat johor kan? mestilah pandai jawi(itulah yang diorang expect) die bagi teks lafaz taklik dalam tulisan jawi.. saya pandang muka jurunikah tu… sambil bertanya “jawi ke?” die tanya balik “tak pandai baca jawi ke?” saya jawab “bukan tak pandai…. cuma kaau baca jawi, lambat sikit lah” pastu die jawab, kalau macamtu, baca yang belakang tu… ceh… ada yangrumi rupenye… cis… terkena aku…

Entah macam mana baru-baru ni terfikir nak tulis blog dalam tulisan jawi… masalahnya saya sendiri pon tak berapa bijak jawi… lagipon jawi masa zaman saya belajar dengan yang diorang gunakan sekarang bentuknya agak lain sikt. so saya decide saya nak belajar jawi ni balik.

huruf jawiHaaaa… jumpe pon gambar huruf-huruf jawi ni… siap ada bgtau huruf ape… senangla nak belajar jawi ni semula… cuma kalau orang tak kenal huruf jawi ni mungkin konfius kot… sebab masa sekolah dulu… belajar muqadam ra kat atas tu bunyi macam ro, sad, dad, ta, za tu bunyi cam sod, dod,to,zo… (cam cerita p.ramlee lak hehe)p.ramlee belajar sekolah

takpelah… belajar jelah… mana tau satu hari nanti jadi penting kan? mana tau kot-kot jawi ni jadi huruf rasmi negara lak kan? takdelah kite masuk golongan buta huruf kan?

buta hurufkalau ada rezeki, panjang umur, ada kesempatan, ada bahan, saya ingat nak buat sekurang-kurangnya seminggu sekali ada 1 entri tulisan jawi… boleh kita sama-sama belajar jawi ni kan?

Hasil carian :

(Visited 1,111 times, 4,599,139)