Kenapa ambulans lambat sampai?

Tertarik dengan pos yeop maz pasal kenapa ambulans lambat sampai, yang diambil dari Penolong Pegawai Perubatan, saya rasa saya nak ulas sedikit pasal isu kenapa ambulans lambat sampai dari sudut pandangan mata saya sebagai orang awam.

Saya teringat dalam cerita 3 idiots, mak kawan si watak utama ni cakap, kat negara ni, pizza boleh sampai dalam masa 30 minit, tapi ambulans?

ambulans lambat

Kalau kat malaysia pulak, ramai orang merungut yang ambulans selain kkm macam jpam ke st.john ambulance ke lebih cepat berbanding ambulans kkm.

sikap rakyat malaysia sendiri yang kurang peka dan kurang tindakan spontan dan refleks.

Tak rasa benda tu ada diajar dalam modul pembelajaran masa ambil lesen memandu. Ada ke masa korang belajar memandu, diorang bagitahu secara detail apa yang korang nak kena buat, apa yang boleh korang buat?

Rasanya tak ada kan? diorang mungkin ada bagi tahu suruh beri laluan, tapi tak beritahu secara detail macam mana nak bagi laluan tu, diorang anggap korang ni sangatlah bijak sana, bijak sini. So sape yang salah? hahahaha.

Ok, macam saya cakap tadi la e? ni pandangan saya sebagai orang awam, kalau baca nombor 1 sampai nombor 4 dalam entri kenapa ambulans lambat sampai kat blog yeop maz tu, kesimpulannya adalah pengguna tak memberi maklumat penyakit dan lokasi yang tepat kepada pihak… KKM agaknya.

Ambulans lambat sampai kerana pemanggil sendiri

ambulans lambat sampai

Persoalan yang timbul dalam fikiran saya adalah, kenapa tak hebahkan cara yang betul? kita tengok iklan yang pada saya tak sepenting pendedahan pasal benda ni, macam iklan barang 1 malaysia la, iklan br1m la, padahal pada saya, iklan atau informasi tentang langkah yang perlu dilakukan bila ada kecemasan tu lagi penting.

Ni pandangan saya ye, buatla iklan dalam 2 versi, 1 bentuk animasi dan satu lagi lakonan semula(maksudnya bukan animasi la).

Kenapa nak ada 2 versi?

  1. Versi animasi untuk ditonton oleh kanak-kanak, nak lagi best, negara kita ada 2 animasi yang tengah top, upin dan ipin dengan boboiboy, suruh budak-budak tu berlakon, kononnya opah atau tuk abah sakit, atau terjumpa orang eksiden ke apa, apa nak buat?

Benda ni nampak simple je, faedahnya? Kalau andai kata la satu hari, mak atau ayah kita datang rumah kita, nak bercuti kat rumah anak cucu seminggu katanya, tapi kita kerja dan tinggalkan anak kita yang umur 5 tahun dengan atuknya kat rumah.

Nak dijadikan cerita, tetiba mak atau ayah kita sakit jantung ke sakit ke ape ke, orang yang boleh call 999 masa tu hanyalah anak kita yang berumur 5 tahun.

Kalau hari-hari anak kita tengok iklan upin ipin atau boboiboy telefon ambulans, takla panjang cerita operator yang jawab tu, senang cerita, senang banyak lah untuk masa akan datang.

Setuju tak dengan cadangan saya tu?

2.  Versi lakonan semula tu untuk tatapan orang dewasa la… kan mentaliti orang kita ni, tengok kartun tu kan budak-budak je.

Jadi kalau ada iklan ni, otak kita tak dilatih, ” bila call 999, sedia nak bagi tahu apa, apa, apa, apa dan apa “

Bila tengah panik, tambah-tambah orang yang kita sayang, nampak macam dah nak mati, kita akan panik, banyak benda kita boleh lupa.

Tapi kalau ada iklan yang sentiasa ditayangkan sampai nak muntah asyik tengok, benda tu dah jadi satu mainan dalam kepala, jadi akan mengurangkan lembab otak nak fikir masa panik.

Tidakkah itu akan memendekkan masa perbualan dan memudahkan semua pihak?

Bab “M-kad” tu, saya tertanya tanya, itu je ke yang pilihan yang ada? Bab yang ni banyak saya nak ulas sebenarnya, tapi biarlah jadi tanda tanya kat korang. hehehehe.

ambulans lambat sampai akibat sikap pengguna jalan raya yang lain

Ok, yang ni memang saya tak nafikan. Tambah-tambah dengan jumlah kenderaan yang semakin meningkat ditambah pemandu yang tahu bawak kereta tapi tak cekap.

Masa saya belajar memandu dulu, jurulatih memandu saya ada cakap, kalau nak tahu kereta kita ditengah-tengah lorong adalah dengan tengok line jalan. Kalau line tu di bucu cermin depan, maknanya kereta kita ditengah-tengah lorong

kereta tengah lorong

Contoh berdasarkan ilustrasi kat atas tu, itu adalah pandangan dari dalam kereta kita bila kita memandu, yang hitam tu adalah body kereta kita, yang kelabu tu cermin depan kereta dan garisan putih tu adalah garisan jalan raya.

bila kita nampak macam tu, maknanya kereta kita ditengah-tengah lorong yang kita pandu.

Bila ambulan lalu, kalau kita dilorong kanan, kita boleh himpit ke tepi jalan sehingga sampai mencecah wiper bahagian pemandu.

Dan pemandu lorong kiri boleh naik ke bahu jalan atau sekurang kurangnya hingga mencecah wiper bahagian pemandu.

Dan macam saya cakap di awal entri ni tadi, masa kita belajar memandu dulu, ada ke jurulatih memandu ajar macam mana nak beri laluan kat ambulans?

Kadang-kadang saya pelik dengan sesetengah pemandu yang ‘tuli’, bunyi siren ambulans tu cukup kuat, setakat 100 meter tu rasanya boleh dengar lagi, tapi spesis ni tak reti gak nak berhenti.

Mengikut SOP, ambulans tidak di benarkan melanggar lampu isyarat

ok, kenyataan nombor 12 ni yang ni pelik… kalau tak boleh langgar lampu isyarat, macam mana nak cepat? terutama kawasan bandar yang lampu trafik ni macam bertih jagung?

Korang pon mesti baru tahu pasal ni kan?

Kesimpulan dari entri kenapa ambulans lambat sampai di blog yeop maz, apa yang saya nampak, kurangnya pendedahan dari pihak tersebut kepada rakyat malaysia.

Ada iklan aedes, macam-macam versi saya tengok, kenapa tak ada iklan pasal tugas mereka yang telibat dengan ambulans dan apa yang masyarakat perlu tahu dan perlu buat supaya isu ambulans lambat sampai boleh dikurangkan?

Sebenarnya banyak penambahbaikan yang boleh dilakukan untuk mengatasi isu ambulans lambat sampai ni, baca balik entri ni, saya dah selit-selitkan dah.

Dan mungkin, malaysia boleh wujudkan ambulans bermotorsikal macam india buat.

ambulans motorsikalLepas tu, bagi elaun untuk mereka yang ada lesen khas untuk menunggang motor ambulns ni.

Bomba pun dah lama dah wujudkan bomba bermotorsikal, sedikit sebanyak, mempercepatkan kerja menyelamat. kan?

bomba motorsikalada komen? komen la… tak kan baca je?

Hasil carian :

(Visited 114 times, 4,591,164)

kerajaan sedang mempertimbangkan mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta

kerajaan sedang mempertimbangkan mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta
Peningkatan kes kemalangan maut berpunca dari kecederaan parah dikepala telah menyebabkan kerajaan sedang mengkaji dan mempertimbangkan untuk mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta.

pemakaian helmet dalam keretaKajian di sebuah pusat kesihatan di U.S pada 2010 mendapati, pemakaian helmet boleh mengurangkan jumlah kecederaan kepala dan otak yang menyebabkan maut sehingga 80% setiap tahun.

pemakaian helmet kepada pemanduKajian penuh bagi mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta ini sudah sampai ke peringkat akhir dan akan diumumkan dalam masa terdekat, demikian kata menteri dari kementerian mengarut.

pemakaian helmet pemandu
suspen tak? well… itulah yang aku terbayang tadi bile terdengar berita pasal satu kemalangan kat berita tadi, mangsa yang tercampak keluar mati ditempat kejadian akibat cedera dikepala…

parah di kepala

gambar carian google sekadar hiasan

pastu aku terfikir, kalau die pakai helmet takdelah sampai parah kepala dia kot, sekali tiba2 kat berita keluar pulak kenayataan macam kat atas tu, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta. macam mana aku tak terfikir camtu? abestu dah banyak sangat benda mengarut yang terjadi ataupun timbul dengan alasan yang sangat tak logik…
malasla nak cakap lelebih, kang kena hack lak blog aku ni… kang xpasal-pasal kata aku ni menghasut la hape la… kalau nak ikutkan banyak je benda nak aku luahkan, tapi aku taknak blog aku ni berbau politik, sebab dari dulu sampai sekarang aku adalah orang yang  tak suka politik.
Banyak alasan kenapa aku tak suka politik… banyak sangat…
tapi.. cube korang bayangkan kalau tetibe betulla kat berita ada pulak pengumuman yang macam tu, kerajaan mewajibkan pemakaian helmet kepada pemandu dan penumpang kereta.

design pemakaian helmetentah helmet cammana la yang orang akan pakai, sedangkan budak motor pon pakai helmet buat syarat je, sedangkan tali pinggang keledar yg nipis tu pon orang selalu terlupa atau buat-buat lupa nak pakai, inikan pulak dok dalam kereta, pakai helmet. pergh…

tak pakai helmet

mau ramai yang mencarut, tambah2 yang pakai kereta mewah, mat2 kaya yang buat rambut, gerenti mengaruk, bila kena pakai helmet dalam kereta. ROSAK LA RAMBUT!!! tu kata mereka…  awek-awek, puan-puan, makcik-makcik yang rambut dah buat kat saloon, dah buat rambut tinggi-tinggi, kembang cam singa, tetiba terpaksa memenyekkan rambut sebab diwajibkan memakai helmet dalam kereta.

awek pakai helmet
haish… nasib la dapat orang yang memahami korang…

helmet racing

Bukan blog tutorial – sekadar berkongsi pengalaman

Hasil carian :

(Visited 157 times, 4,591,164)

Budak 2 tahun yang dilanggar akhirnya… pergi…

Baru kejap aku tgk berita, budak yang kena langgar ngan van hari tu, akhirnya meninggal dunia…

driver van yang langgar die tu mesti happy ngan berita ni… sebab ape? korg baca la kat sini kenapa tak ada org tolong budak tu

(Visited 53 times, 4,591,164)

kereta tanpa pemandu meronda di berlin

Pada Jumaat lalu, 16 September, 2011 foto  pembantu Autonomos Labs PaulCzerwionka menyentuh pengimbas laser 360 darjah di atas satu kereta di Berlin, Jerman.Kereta tersebut dikawal oleh komputer yang memutar stering, bermula dan berhenti sendiri. Pengimbas laser 360 darjah di atas kereta, sistem GPS dan sensor lain memantau lalu lintas sekitarnya. Pemandu duduk sahaja atas sebab-sebab keselamatan di belakang kemudi. Pasukan Autonomos adalah sebahagian daripada Kumpulan Pakar dari Free University Berlin

Continue reading

(Visited 35 times, 4,591,164)