Pantang bila nak tulis blog

Pantang bila nak tulis blog

Secara jujurnya, ada beberapa pantang yang tak boleh saya langgar bila nak tulis blog. Kalau saya langgar pantang ni, nescaya penulisan saya akan berada ditahap sampah.

Maksudnya, kalau saya langgar pantang bila nak tulis blog ni, saya tulis juga artikel di blog ni, dan saya baca balik bila saya berada di luar waktu pantang, saya akan rasa macam nak baling telefon atau laptop atau apa-apa peranti yang saya gunakan untuk baca blog saya.

pantang bila nak tulis blog

Antara pantang yang saya tak boleh langgar bila nak tulis blog adalah:

Continue reading

(Visited 291 times, 5,302,581)

Ingat… Adab… Tertib…

Ingat… Adab… Tertib…

Ingat… Adab… Tertib… itulah kata-kata terakhir yang saya pesan kepada seorang agen one xox prepaid, yang telah menganggu waktu petang jumaat saya minggu lepas.

Kisahnya berlaku bila tiba-tiba saya dapat mesej whatsapp dari nombor yang tak dikenali beserta dengan beberapa gambar speedtest.

mesej whatsapp dari orang yang tak dikenali

Ni lah mesej beliau, atas dasar kemanusiaan, dan beberapa aspek yang lain, saya tutup nombor dia dan beberapa perkara lain.

Tapi ada sesetengah perkara sengaja saya dedahkan supaya menjadi peringatan dan pengajaran kepada mereka yang lain.

Wajib tengok yang ni:

Lazada Malaysia

Use me!

Visit shopcoupons website

(Visited 178,825 times, 5,302,581)

Bila saya tunjukkan gambar ni kepada sorang rakan, dia cakap, die block je orang macam ni, padan muka dia…

Itu jugaklah yang saya nak buat mula-mula. Tapi dek kerana hati panas, saya nak maki dia, tapi saya ingat, entri saya sebelum ni. marah dan kesannya.

Jadi saya ‘sound dia sikit’ saya tunjuk yang saya marah, tapi menggunakan bahasa yang agak lembut.

layan orang tak dikenali

Bila dia cakap bukan nak promosi, nak kongsi kebaikan, lagilah menggelegak, “ayat orang MLM, huh” tu yang terdetik dalam hati saya, dan saya terus teringat kepada sorang rakan sekerja ni.

Owh… ni dah kira salah guna data ni, jadi saya mengadu kepada pihak laman web yang saya kaburkan tu, mamat ni mendaftar ke laman web yang saya kaburkan tu untuk kutip nombor telefon dan “berkongsi kebaikan” kepada semua pengguna telco di malaysia.

Memang marah sangatlah masa ni, tapi saya tenung mesej yang saya anggap spam tu, memang kata-kata maki hamun dah terkumpul dalam otak ni.

Tapi saya tenang, saya ingat balik entri marah dan kesannya tu, dan saya ingat balik, umur saya dah makin banyak, sepatutnya saya lebih matang.

Saya fikir, saya sebagai orang yang matang, patut bimbing budak macam ni. Jadi saya “sekolah” kan dia sikit.

adab promosikan barang

Masa taip ni betul tengah tahan marah, andai kata dia tak nak mengalah, memang lebih kasarlah kata-kata yang akan diterima.

Walaupun dia insist dengan bukan nak promosi tapi nak berkongsi, tapi dia akhiri dengan minta maaf, so kuranglah sikit panasnye…

Bukan apa,masa ni saya tengah tunggu whatsapp dari orang yang penting, tiba-tiba masuk whatsapp berderet, kalau saya guna handphone percuma yang saya dapat dulu tu,mau ‘hang’¬†dah handphone saya tu.

Lepas tu  saya bayangkan keadaan sebenar, cubalah anda tengah menikmati nasi putih, kari kambing, papadom dengan teh o ais limau diwaktu rehat tengah hari anda. Tiba-tiba datang orang macam ni.

Salam, bla… bla… bla… ape sume… tak perkenalkan diri, tak ada mintak maaf mengganggu masa abang, takde mintak izin nak “berkongsi” maklumat, terus je tabur. Masa tu mungkin nasi kari kambing dah penuh dimuka beliau, dibilas dengan teh o ais limau.

Kalau saya betul nak bertukar ke onexox ni, saya roger jela bro anarm nih. ape ade hal kan? nombo die saya dh save siap-siap dah

domain murah

(Visited 141,073 times, 5,302,581)

Ingat… adab… tertib mesti mau ada..

Adab, apa yang saya maksudkan dengan adab, bagi salam, mohon menggangu masa orang tu,perkenalkan diri, mintak izin nak berkongsi info, dan sebagainya.

Tertib, dalam islam kan tertib tu penting, dalam rukun solat, pon ada tertib, iaitu mengikut turutan, bukannya dah kena lempang baru nak bagi tahu nama, bagi salam, perkenalkan diri, dan benda-benda yang beradab lah.

Harap entri ni memberi panduan dan sempadan kepada semua

 

(Visited 675 times, 5,302,581)

Marah dan kesannya

Marah dan kesannya.

Ok, cerita hari ni yang bertajuk Marah dan kesannya ni ada kena mengena dengan entri sebelum ni iaitu kenapa lelaki susah nak minta maaf.

Apa kaitan marah dan kesannya dan kenapa lelaki susah nak minta maaf? Kaitannya adalah macam yang saya cakap, lelaki yang matang, dia tak akan buat satu benda yang kurang bijak kerana dia tahu akan kesannya. Antara benda yang akan di elakkan adalah, marah.

marah dan kesannya

Kenapa dengan marah? Kenapa nak marah? Kenapa tak marah? Tak kan tak boleh marah langsung?

Macam saya tengok(sambil-sambil update blog) kat tv ni dia cakap, dalam cerita p.ramlee ada cakap, kalau marah kena jual, jual kat syaitan… Maka syaitan akan gunakan kita untuk perkara yang dia nak. Tak faham kan? Biarkan… Hehe

Ok saya pernah dengar satu cerita seorang ayah dengan anak dia ni. Ayah dia cakap kat anak dia suruh dia kawal marah. Setiap kali dia marah, dia kena ketuk satu paku di dinding.

paku dinding

Dan setiap kali dia nak marah, tapi dia mampu kawal dan atau meminta maaf pada orang yang dia marah, dia kena cabut satu paku yang dia dah ketuk tadi.

Pada peringkat awal, memang banyak paku yang dia ketuk. Setiap kali dia marah, dia akan balik dan mengetuk paku di dinding. Makin hari makin banyak paku di dinding, bila dia nampak terlalu banyak paku, dia cuba belajar kawal kemarahan dia.

Lepastu masih banyak yang dia paku tapi banyak juga yang dia cabut sebab dia dah dapat kawal marah dan memohon maaf.

Masa berlalu, dan dia makin mahir mengawal kemarahan dan mula minta maaf, banyak paku yang dia cabut. Sampailah satu hari dia nampak dah tak ada paku yang nak dicabut dan tiada lagi paku yang bertambah di dinding.

Dia pun tunjuk kat bapa dia yang dia dah berjaya kawal kemarahan dia. Bapak dia mengucapkan tahniah dan bapa dia tanya apa yang dia nampak di dinding tu. Anak dia jawab lubang bekas paku.

Bapak dia jawab tulah kesan dia marah. Bila dia marah (ketuk paku) Walaupun dia dah minta maaf (cabut paku), kesan dari dia marah(bekas lubang paku). Tulah marah dan kesannya. Sebab tulah saya cakap kaitan dengan kenapa lelaki susah nak minta maaf, dia tak nak meninggalkan kesan di dinding

(Visited 157 times, 5,302,581)