10 bandar yang pupus

10 bandar yang pupus

10 tempat ni dulunya satu bandar pusat pentadbiran, pusat perniagaan, kawasan yang meriah, terkenal, sibuk dan sebagainye lah… Tapi akhirnya tenggelam… bukan tenggelam dalam air, maksudnya dah tak menonjol macam zaman kegemilangannya dulu.. hanya tinggal nama dan sejarah je… dan dah jadi macam muzium yang besar. Jom kita tengok bandar-bandar yang hilang cahayanya ni.

1. Angkor (Cambodia):

bandar angkor kemboja

Angkor pernah menjadi satu bandar terbesar didunia dengan lebih dari sejuta penduduk dengan keluasan lebih dari tujuh puluh lapan (78) km persegi dan dikelilingi parit yang dipenuhi air. Angkor telah ditinggalkan kira2 pada 1100 masihi. Pengkaji dari perancis, Henri Mouhot adalah orang barat pertama menerokai bandar ini pada 1861.

 

2. Machu Picchu (Peru):

machu-picchu-2

Runtuhan Machu Picchu telah ditemui semula pada 1911 oleh ahli arkeologi yale, Hiram Bingham. Michu Picchu adalah salah satu bandar paling indah dan yang mengelirukan di dunia. Orang Inca menggunakan puncak gunung Andrean, melibatkan beratur struktur dari awal 1400an. Ada mitos dan lagenda mendakwa Machu Picchu(bermaksud “Puncak Tua” dalam bahasa Quechua) dihormato sbg tempat suci dari zaman dahulu kala. Apa sahaja sejarahnya, orang Inca telah menjadikannya sebuah bandar kecil(5 batu persegi) yang luar biasa.

domain murah

(Visited 140,877 times, 4,598,698)

3. Memphis (Egypt):

memphis

Memphis adalah salah satu bandar paling penting dalam sejarah Mediteranian purba. Dengan ketibaan orang2 Rom seperti Thebes, bandar ini kehilangan tempatnya dengan kewujudan Alexandria, yang menjadi empayar selepas itu, Kenaikan kultus daripada Serapis, dewa sinkretik yang paling sesuai dengan mentaliti pemerintahan Egypt, dan seterusnya kemunculan agama kristian yang bertapak ke dalam negara, pula menghancurkan pemujaan purba Memphis.

 

4.Chichen Itza (Mexico):

chichenitza

Chichen Itza pernah menjadi pusat empayar Maya. Ia dibina kira2 400 Masihi dan mempunyai banyak bangunan yang digunakan dalam upacara orang Maya. Bandar ini telah ditinggalkan pada 1200 Masihi.

 

5. Tikal (Guatemala):

tikal_guatemala_2-1152x864

Tikal ialah sebuah bandar Maya yang telah roboh di Guatemala. Ia adalah telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Tikal mungkin sebuah tapak Mayan yang terkenal diluar Mexico,dan ia salah sebuah bandar terbesar di dunia Maya klasik. Tikal adalah tapak monumental mutlak, dengan dengan beribu struktur di taman, majoritinya belum digali walaupun lebih 50 tahun kerja arkeologi dilakukan. Kemuncak visual Tikal adalah koleksi enam langkah piramid, dan kuil-kuil mereka mnghiasi puncaknya. Piramid tertinggi adalah melebihi 200 kaki(60 meter).

 

6. Ur (Iraq) :

ur_iraq great_ziggurat_ur_sumeria_ancient

Ur pernah menjadi satu bandar terbesar di dunia, tetapi telah ditinggalkan pada abad ke 4 sebelum masihi. Makam diraja yang indah dan bahagian2 lain telah digali oleh arkeologi pada 1922 hingga 1934 dan banyak khazanah/ harta karun dijumpai

 

7. Troy (Turkey):

troy turki

 

Troy pernah difikirkan wujud hanya dalam lagenda, tetapi tapaknya telah ditemui pada 1870-an. Para arkeologi telah bersetuju bahawa kota itu telah dimusnahkan sekitar 1250 sebelum masihi dan hampir menyerupai kota troy seperti digambarkan dalam lagenda Homer. Runtuhan boleh dilihat pada dinding dan menara setebal 16 kaki pada kota yang ditemui.

 

8. Pompeii (Italy):

pompei

Seluruh kota telah tertimbus oleh debu gunung berapi apabila Gunung Vesuvius meletus pada tahun 79 selepas masihi. Herculaneum berhampiran tertimbus pada masa yang sama. Penggalian bermula pada 1748 dan banyak harta karun telah dijumpai termasuk mural(lukisan dinding) yang indah terpelihara.

 

9. Cliff Palace (USA):

Cliff Palace

Bandar Orang India Amerika asli ini dibina disebelah tebing, tapi telah ditinggalkan semasa musim kemarau panjang pada akhir abad ke-13. Ia tidak dikesan hingga 18 Disember 1988 pada Richard Wetherill, seorang pekebun tempatan menjumpainya ketika mencari lembu yang berkeliaran. (Kalau die cari kambing mesti dia jumpa harta ahmad albab)

 

10. Atlantis:

Real-Atlantis

Sesetengah orang percaya terdapat sebuah bandar dan pulau iaitu Atlantis, mungkin di Mediteranean yang musnah oleh gempa bumi dan tenggelam kira2 12.000 tahun lalu. Tiada siapa sama ada ia benar2 wujud. Tapi saya terjumpa artikel mengatakan, data sejarah mendapati mungkin penempatan ini berada di pulau Crete atau pulau berdekatan, milik tamadun pra-Yunani Minoan. baca arikelnya di sini real atlantis

(Visited 6,994 times, 4,598,698)

Hasil carian :

(Visited 773 times, 4,598,698)

10 bandar tertua di dunia

10 bandar tertua di dunia

(sumber asal)

10. Lisbon, Portugal (2000 SM)
Bandar yang didirikan di kawasan bukit rendah di sebelah utara Sungai Tagus, pesona Lisbon ini berkaitan erat dengan masa lalu. Lisbon pertama kali didirikan oleh bangsa Iberia. Setelah berdiri ber abad-abad lamanya, Lisbon sekarang adalah bandar paling hidup di Eropah.
Istana-istana kuno yang di pulihkan, gereja-gereja tua yang indah dan berbagai bangunan Art Nouveau adalah bahagian paling indah yang membentuk wajah budaya bandar ini.
Muzeum seperti Calouste Gulbenkian Museum, National Coach Museum, dan Carmo Archaeological Museum menyimpan berbagai barang kenangan indah tentang kehidupan masa lalu bandar ini.
Bairro Alto, pusat kehidupan malam bandar ini juga penuh dengan berbagai restoran, bar dan kelab malam. Campo de Santa Clara juga membuka peluang untuk membeli berbagai kenangan indah bagi ingatan pelancong .
 

domain murah

(Visited 140,877 times, 4,598,698)

9. Luxor, Mesir (2160 SM)
Luxor, yang dulu dikenali sebagai bandar Thebe, adalah bandar indah yang dipersembahkan bagi Dewa Amon Ra mengikut kepercayaan Mesir kuno. Apabila pelacongan dikenali di dunia, bandar ini sudah ramai dikunjungi pelancong, banyak pelancong di zaman Romawi dan Yunani mengunjungi bandar ini.
Luxor adalah bandar paling popular di Mesir. Bandar ini terdiri dari monumen-monumen Luxor, Karnak, Hatshepsut dan Ramses III. Tidak aneh jika bandar ini sering disebut sebagai muzium udara terbuka terbesar di dunia.
Bandar ini sebenarnya terbahagi kepada tiga bahagian, Luxor yang berada di sebelah timur Sungai Nil, Karnak dan Thebe yang berada di sebelah barat sungai Nil, bersebelahan dengan Luxor, dan sekarang bergabung menjadi satu.
8. Asyut, Mesir (2160 SM)
Bandar ini terletak 375 km di selatan Kaherah. Bandar ini adalah bandar terbesar di Mesir Kuno dan adalah bandar pertama yang didirikan di zaman Firaun. Sekarang bandar ini adalah bandar paling penting sebagai pusat pertanian dan juga bandar terletaknya universiti ketiga terbesar di Mesir.
7. Xi’an China, (2205 SM)
xi'an china
Dengan sejarah panjang yang terbentang sehingga 30 abad lamanya, bandar ini adalah salah satu bandar paling penting dalam sejarah China. Bandar ini adalah salah satu dari empat bandar Kuno paling agung di China. Bandar ini banyak sekali yang menarik dan mempunyai tempat yang setanding dengan sejarah bandar Athens, Kaherah dan Rom.
Berbagai tinggalan kuno dan tempat budaya penting menletakkan bandar ini sebagai Muzeum Sejarah Semulajadi. Muzeum Teracota yang berada di bandar ini juga dianggap sebagai “Keajaiban Ke Lapan Dunia”.

6. Giza, Mesir (2568 SM)
Napoleon Bonaparte memberikan pidatonya kepada tenteranya sebelum pertempuran Giza pada 1798, katanya “Di atas piramid-piramid itu, empat abad lamanya sejarah tidak bergeser.”
Orang mungkin tidak percaya bahawa Giza sebenarnya adalah bandar tersendiri yang terpisah dengan Kaherah, tapi kerana perkembangan Kaherah yang cepat, Giza seakan ditelan oleh Kaherah.
Di bandarini, terdapat Piramid-piramid Giza, dengan Sphinx yang setia menjaga. Dataran Giza akan diubah menjadi Grand Museum of Egypt, yang dijangkan siap pada 2012.
5. Konya, Turki (2600 SM)
Bandar ini diapit oleh dua laut, Laut Tengah dan Laut Hitam, dengan ketinggian 1000 meter di atas aras laut. Bandar yang di dirikan di atas padang rumput Anatolia ini adalah salah satu bandar yang paling menarik di Turki.
Salah satu muzeum paling popular di bandar ini adalah Green Mausoleum of Mevlana Celaleddin Rumi, makam penyair Turki terkemuka. Berbagai muzium indah terdapat di bandar ini. Antaranya, adalah Chaeological Museum, Koyunoglu Museum dan Ethnographical Museum.
4. Zurich, Switzerland (3000 SM)
Sebagai bandar terbesar di Switzerland dan sekaligus tertua di Eropah, Zurich didirikan di zaman Romawi dengan nama Turicum. Warisan masa lalu ini dapat ditemui di berbagai tempat di bandar tua Zurich.
Lorong-lorong sempit yang dipenuhi dengan kafe, kedai barang antik dan butik. Bahnhofstrasse, adalah salah satu lorong yang dipenuhi kedai-kedai paling indah di Eropah.
Grossmünster dan Fraumünster adalah dua gereja tua yang penuh dengan rekabentuk dalaman yang indah. Swiss National Museum atau Kunsthaus, juga adalah salah satu muzium paling terkenal di dunia.
3. Kirkuk, Iraq (3000 SM)
Dengan berbagai bekas arkeologi yang berusia lebih dari 50 abad, Kirkuk adalah bandar paling penting bagi orang Kurdis. Bandar ini juga menjadi pusat industri minyak Iraq. Mungkin tidak banyak yang mendapat perhatian pelancong, tapi Kirkuk terletak di bekas pusat kebudayaan kuno Asiria.
Bandar ini pernah menjadi tempat pertempuran tiga Kerajaan besar: Asiria, Babelon dan Media, yang saling bergantian mengambil alih kuasa atas bandar ini. Di bandar ini terdapat makam Nabi Daniel dan Pasar Al Qaysareyah. Qal’at Jarmo dan Yorgan Tepe yang berada di pinggiran kota ini akan memberikan pengalaman hidup di masa lalu.
2. Jerusalem (3000 SM)
Bandar suci bagi tiga agama terbesar dunia, Islam, Nasrani, dan Yahudi. Bandar ini adalah tempat di mana nilai kuno digabungkan dengan berbagai budaya baru yang membawa suasana metropolis baru.
Bandar ini terbahagi menjadi tiga bahagian: Jerusalem Barat, bahagian yang paling cepat berkembang dan menjadi pusat perdagangan. Jerusalem Timur, yang menjadi tempat pertempatan populasi Arab, dan bandar tua, dengan pemandangan indah yang luar biasa .
1. Gaziantep, Turki (3650 SM)
Bandar yang dulunya dikenali dengan nama Antep yang sekarang menjadi ibukota negeri yang sama dengan namanya. Giazantep ini adalah bandar tertua yang masih tegak berdiri. Bandar ini mempunyai sejarah sejauh zaman orang Het (Hittite). Bandar ini terus menerus di tinggalkan sejak zaman Paleolithic, dan membangun semula bersama dengan kerajaan Uthmaniah.
Giazantep adalah bandar yang ramah, dan terdapat berbagai masjid, madrasah, penginapan malah tempat mandi yang berasal dari beberapa abad lalu. Rumah rumah tua dari batu mempunyai taman dan pohon anggur yang menghiasi.
 

Wajib tengok yang ni:

Donnie yen dalam star wars? Waterpark??

40% owner kucing tak buat ni

Ajak lepak… Xkan sebab mlm kot?

Lazada Malaysia

Use me!

Visit shopcoupons website

Hasil carian :

(Visited 178,574 times, 4,598,698)

Hasil carian :

(Visited 215 times, 4,598,698)

Hari ini dalam sejarah : 1 Januari 1974 – PERASMIAN PENANAMAN CERUCUK ASAS PROJEK PUSAT BANDARAYA PULAU PINANG

Tarikh peristiwa : 1.1.1974(sumber)

Pada hari ini dalam tahun 1974, Perdana Menteri, Tun Haji Abdul Razak telah merasmikan upacara Penanaman Cerucuk Asas Projek Pusat Perbadanan Bandaraya Pulau Pinang ataupun KOMTAR (Kompleks Tun Abdul Razak) di Pulau Pinang.  Projek KOMTAR ini dicipta di bawah rancangan ‘Kawasan Pembangunan Menyeluruh’ sebagai sebuah projek untuk memperbaharui semula Bandaraya Georgetown.  Projek ini merupakan satu projek yang terbesar, menyeluruh dan bercantum.  Ini direka bentuk untuk menampung kehendak-kehendak di bidang sivik, pentadbiran dan perdagangan di Bandaraya Georgetown. Projek KOMTAR ini terletak di kawasan seluas 27.1 ekar (10.94 hektar).  Ia dibahagikan kepada beberapa peringkat untuk dimajukan bagi pihak kerajaan Negeri Pulau Pinang.  Projek ini dilaksanakan secara erperingkat-peringkat.  Ini adalah untuk menjaminkannya dilaksanakan secara licin serta mengurangkan masalah kepada penduduk yang terlibat dalam projek ini. Projek KOMTAR ini menyediakan kemudahan-kemudahan untuk membeli-belah, pejabat-pejabat, pusat penjaja, panggung wayang, tempat pertukaran bas, pejabat pos, balai bomba, pusat perdagangan, tempat meletak kereta bertingkat, kawasan khas untuk orang berjalan kaki, dewan serbaguna dan juga sebuah hotel antarabangsa.  Apabila siap, bangunan KOMTAR ini diharap dapat mengubah wajah bandaraya Pulau Pinang dari kesan penjajah.  Ia diharap dapat mencerminkan keperibadian Malaysia dan mencerminkan penduduk negara yang berbilang bangsa.  Projek ini menunjukkan sikap pandangan jauh kerajaan negeri untuk melakukan pembaharuan yang boleh dibanggakan bukan sahaja oleh negeri Pulau Pinang bahkan oleh negara.  Dengan perasmian Penanaman Cerucuk Asas Projek Pusat Bandaraya Pulau Pinang yang dilakukan oleh Perdana Menteri, Tun Haji Abdul Razak pada hari ini dalam tahun 1974, wujudlah sebuah lagi mercu tanda yang baru bagi negeri Pulau Pinang.

Hasil carian :

(Visited 452 times, 4,598,698)

10 Bandar paling kaya di dunia

Kedudukan bandar-bandar  terkaya dan berpengaruh di dunia, berdasarkan analisis menyeluruh kecergasan ekonomi, pengaruh politik,keupayaan selidik dan taraf hidup. Walaupun terdapat beberapa bandar penting lain yang mana kaya dalam soal sumber asli mereka dan kekuhan ekonomi tetapi berikut dianggap menjadi bandar-bandar terkaya dunia dalam soal kos kehidupan.

10. Singapore – singapore

Republik Singapura ialah negara pulau. 5 juta penduduk pelbagai kaum menjadikan ia sebuah negara pelbagai etnik. Ia negara bandar yang mana satu-satunya mempunyai satu jumlah kawasan 700 kilometer persegi. Mendapat tempat kesepuluh bandar raya yang paling mahal dalam dunia. Bandar kecil tetapi mempunyai satu cara hidup berbeza. Ini ialah satu-satunya negara itu yang mana tidak mempunyai kampung-kampung kerana Singapura sendiri ialah bandar raya dan negara juga.

  • Purata sewa 1 bilik tidur adalah SIN $ 600 setiap bulan atau lebih dalam kebanyakan kawasan perumahan.
  • Kos bekalan elektrik, air dan internet adalah SIN $ 300 setiap bulan atau lebih untuk kebanyakan sesebuah keluarga
  • Termasuk harga kereta yang sangat tinggi, purata cukai kenderaan dari SIN $ 1,000 atau lebih setiap tahun dan kos purata tempat letak kereta dari SIN $ 150 setiap bulan.

Untuk makanan, Singapura boleh dikatakan purata yang mesra SIN sederhana $ 5 atau lebih untuk makan dan minum.

9. Beijing – china

Beijing adalah sebuah ibu negara dan bandar kedua terbesar di china. Salah satu bandar yang padat dengan penduduk di Asia memberi kemudahan melabur untuk menarik ramai pelabur asing datang dan melabur di China.

  • Purata sewa bagi sebuah apartment(termasuk kos elektrik dan air) adalah RMB7000
  • Purata kos makan malam adalah RMB20 bagi satu hidangan
  • Harga senaskah akhbar antarabangsa dianggarkan RMB25, segelas kopi di restoran sederhana berharga RMB35, sepeket makanan mengandungi burger,kentang dan minuman ringan berharga kira-kira RMB18

8.New York – USA

New York dianggap menjadi pusat perindustrian paling berpengaruh dan terkaya dalam Amerika Syarikat. Ia adalah bandar raya yang paling padat dan ialah ibu pejabat semua bank-bank utama dan institusi kewangan dunia. KDNK dalam 2008 ialah $1406 Billion, lebih daripada keseluruhan KDNK India.

New York ialah bandar raya yang paling mahal berbanding dengan semua bandar raya lain di Amerika Syarikat. Ia destinasi orang ramai dari seluruh pelusuk dunia. Jumlah penduduk New York ialah sekitar 10 juta.

  • Sewa purata untuk sebuah apartment 2 bilik bermula dari USD 4000 sebulan
  • Purata kos utiliti(elektrik,air dan internet) bermula dari USD250 untuk sebuah keluarga,
  • hidangan keluarga standard (4 orang) dianggarkan kira-kira $ 1000 sebulan
  • Senaskah akhbar antarabangsa berharga USD1.8, secawan kopi dari USD3 dan sebungkus makanan(burger,kentang dan minuman ringan) adalah USD5

 

7.Copenhagen – Denmark

Copenhagen ialah satu tersendiri dan bandar raya Capital Denmark. Iasuatu tempat jualan produk Denmark biasa. Kualiti hidup dibandar ini adalah salah satu yang terbaik didunia. Ia mempunyai jumlah penduduk 667,228pada awal tahun 2009. Copenhagen mempunyai ekonomi berorientasikan perkhidmatan. Satu sektor penting ialah  penyelidikan dan sains hayat yang memainkan satu peranan utama dalam ekonomi bandar raya ini.

  • Purata kos sewa rumah dipinggir kota Copenhagen adalah dari USD2,500 sebulan
  • Harga makanan sangat mahal,terutama jika makan di restoran,2 jenis makanan beserta air dianggarkan USD 80 ke atas, jika anda makan dirumah, kosnya kira2 USD 200 ke atas bagi dua org dewasa seminggu.
  • Kos bulanan bagi elektrik,air dan internet dianggarkan USD 200 keatas untuk sebulan.
  • Kos pengangkutan pon boleh tahan mahalnya, kos untuk pejalanan dekat adalah kira2 USD50

6. Zurich – switzerland

Zurich adalah salah satu bandar utama di Switzerland. Bandar ini mempunyai pergunungan alp yang menjadikan ianya bandar yang cantik untuk pengunjung. Cukai yang rendah membuatkan ramai pelabur untuk melabur dalam saham.

  • Kos sewa apartment tanpa lif diluar bandar ini bermula dari USD 1500 sebulan
  • Kos utiliti untuk sebuah keluarga bermula dari USD dan kos hidangan sekeluarga(4 orang) dari USD800 keatas untuk sebulan
  • Pas keretapi untuk sebulan adalah USD90, minyak mahal tak ingat, lebih kurang USD1.6 seliter
  • Makan malam direstoran untuk dua orang berharga USD 300 ke atas untuk 3 menu dan wain.

 

5. Geneva – switzerland (lagi?)

Selepas Zurich, Geneva ialah bandar raya kedua terpadat di Switzerland. Geneva ialah satu kota kewangan dan global. Terdapat sebuah pusat seluruh dunia (worldwide centre) untuk diplomasi dan pusat kerjasama antarabangsa paling penting dengan New York kerana kehadirian banyak organisasi antarabangsa, termasuk ibu pejabat kebanyakan agensi-agensi Palang Merah dan Bangsa-bangsa Bersatu.

  •  sewa apartmen 3 bilik bermula dari USD3000 (cam harga panhouse kat bandar sri damansara masa aku blaja kat sana tahun 2003 dulu)
  • harga hidangan untuk sebuah keluarga(3 org) kira2 USD 1200 sebulan
  • Insuran kesihatan boleh tahan mahal kira2 USD800
  • Kos penginapan tempatan sekitar USD 400 hingga 650 (setiap bilik dalam asrama atau sewa secara individu setiap rumah pangsa), kos bulanan makanan kira-kira USD 450, pengangkutan oleh trem atau bas sekitar USD 100-170, buku-buku dan bahan-bahan sokongan untuk belajar kira2 USD 100, kos-kos lain USD 400 lain. Jadi kos bulanan untuk seorang memerlukan lebih kurang USD $ 1500 hingga 1800.

 

4. Moscow – Rusia

Moscow adalah ibunegara Rusia dan diletakkan di tempat keempat dalam senarai bandar paling mahal di dunia. Bandar “(Beruang Merah) Red Bear” ini adalah penyumbang 25% minyak tempatan Rusia. Kawasan sukan,rekreasi dan pakaian adalah mahal di bandar ini.

  • Purata harga sewa untuk apartment dua bilik tanpa perabot adalah dari USD4500 (kalau kat Malaysia dah boleh beli banglo kot)
  • Kos utiliti adalah dari USD250, kos hidangan sekeluarga(3 org) adalah dari USD 500 keatas sebulan.
  • Akhbar antarabangsa berharga USD5.50, secawan kopi berharga USD9 / RM28.3950 (bila convert) paling mahal tuuu….
  • Makan malam diluar akan menyebabkan kos perbelanjaan normal keluarga meningkat 2-3 kali ganda(gila mahal)

 

3. London – UK

London dianggap untuk menjadi pusat kewangan dan paling penting didunia. Ia terkenal dengan kehidupan mewah dan selamat. Telah berkurun lamanya ia menjadi pusat kewangan menghubungkan ekonomi-ekonomi barat dengan timur. Dengan KDNK $565 Billion ia merupakan kota raya Eropah terkaya  dan menyeronokkan. Kota London ialah ‘rumah’ bagi ibu pejabat lebih daripada 100 syarikat-syarikat teratas dalam senarai di UK dan beratus-ratus syarikat yang disenaraikan sebagai 500 teratas di Eropah. London ialah satu-satunya bandar raya di UK dalam 10 bandaraya terkaya di dunia.

 

Hidup dalam UK terutama London sangat mahal berbanding dengan tempat-tempat lain dalam dunia. Purata satu apartment dua bilik di pusat London akan menelan belanja anda dari 1,500 hingga 2,000 pound setiap bulan. Bagaimanapun kos ini berbeza-beza dari satu zon dengan satu zon yang lain. Hidup dalam zon 1 kepada pelajar benar-benar mahal.Makan di sebuah restoran akan menelan belanja sekitar 10 pound setiap orang dengan satu burger keju, snek dan satu minuman ringan. Kos pengangkutan juga sangat tinggi. Tambang bas dari satu perhentian kepada yang lain ialah 2.20 pound. Bagaimanapun jika anda membeli pas mingguan atau bulanan bas,ianya akan mengurangkan sedikit perbelanjaan anda .

 

2. Paris – Perancis

Salah satu bandar paling cantik di dunia adalah paris, terkenal dengan seni bina dan bangunan2 bersejarahnya. Paris di kira sebagai bandar kedua terbesar di eropah. KDNK bandar ini pada 2008 adalah €552.7 billion (US$813.4 billion) ,menghasilkan lebih daripada suku daripada keluaran dalam negeri kasar(KDNK) Perancis.

Paris menerima 45 juta pelancong setiap tahun, 60% daripadanya ialah pelawat-pelawat asing. Bandar raya ini mengandungi banyak institusi-institusi terkemuka dunia, berbagai taman dan mercu tanda ikonik. Ia juga digelar bandar raya fesyen.

1 sandwich berharga €5. Pizza berharga antara €8 dan €10, 1 cawan kecil kopi di bar berharga €1, 1 hidangan penuh(pembuka selera,hidangan utama,pencuci mulut, tidak termasuk minuman) berharga €15 hingga €20 bergantung kepada sesuatu tempat.

1 bir di kafe: €2 ke €4, satu tempat duduk di wayang: €9

sewa apartment 1 bilik di pusat bandar bernilai €870(RM3,705.22) dan apartment 3 bilik berharga €2,116(RM9,009.36).

 

1. Tokyo – Jepun

Tokyo dikira sebagai bandar paling cekik darah(paling mahal) di dunia. Ia adalah pusat bandar dan pusat kewangan Jepun. Berkeluasan 2187kaki persegi dan lebih dari 13 Juta orang tinggal di Tokyo. Ia adalah bandar industri dan paling ramai didunia. Bandar ini kerap dilanda gempa bumi jadi ia tidak dibenarkan membina bangunan pencakar langit. Kos sara diri di Tokyo sangat tinggi.

  • Purata sewa bagi sebuah apartment tanpa perabut dengan dua bilik tidur berharga dari USD4,500
  • Senaskah akhbar antarabangsa berharga USD1, secawan kopi dari USD5, dan sebungkus makanan(burger+kentang+minuman ringan) berharga USD5.
  • Kos anggaran makan direstoran mahal dari ¥ 13,000 / $ 108 / £ 55/ RM533.648 tanpa minuman… ¥ 4000 to 9000 yen ($ 33 – $ 75 / £ 17 – £ 38/ RM164.102 – RM 369.303) di restoran sederhana. dan dari 4000 yen ke bawah di restoran murah

 

ok, jom kite g jalan2 kat blog ALI REALGLOBE HEBAT 77 , trexmakancicak dan kak yong ok?

Wajib tengok yang ni:

Donnie yen dalam star wars? Waterpark??

40% owner kucing tak buat ni

Ajak lepak… Xkan sebab mlm kot?

Lazada Malaysia

Use me!

Visit shopcoupons website

Hasil carian :

(Visited 178,574 times, 4,598,698)

Hasil carian :

(Visited 1,140 times, 4,598,698)