Kenapa orang dulu boleh tahan lama?

ni nak cerita la kan… tadi saya nak g kedai, lalu depan satu rumah, kiranya rakan sekerja la. Pastu teringat yang dia apply nak pindah tempat kerja. Dia cerita ngan kawan-kawan yang lain, sebenarnya dia taknak pindah, tapi laki dia suruh, haaa… masa tu la saya terfikir yang kenapa orang dulu boleh tahan lama.

Kenapa orang dulu boleh tahan lama?

Jap… korang fikir apa bila baca tajuk kenapa orang dulu boleh tahan lama? Mesti fikir tahan lama yang tu kan? yang bab malam jumaat tu kan?

tahan lama

Memang la betul orang dulu anak ramai… macam adik beradik mak saya, 13 orang… tapi saya tak sempat tanya arwah nenek saya sama ada atuk saya tu tahan lama ke tak. hahahaha.

Tapi untuk tidak mengecewakan korang, saya bagi ni… Rahsia menambat nafsu isteri

Jangan kata abang long tak payung ok?

Wajib tengok yang ni:

Donnie yen dalam star wars? Waterpark??

40% owner kucing tak buat ni

Ajak lepak… Xkan sebab mlm kot?

Lazada Malaysia

Use me!

Visit shopcoupons website

Hasil carian :

(Visited 178,553 times, 4,595,403)

Yang saya nak cerita kat sini, kenapa rumah tangga orang dulu, walaupun tak bercinta sebelum kahwin, walaupun bercinta selepas kahwin, itupun entah ye ke tak bercinta, tau-tau je beranak tiap-tiap tahun, tapi rumah tangga mereka kekal lama sampai ke  mati.

So topik hari ni, kenapa rumah tangga orang dulu boleh kekal lama hingga ke akhir hayat.

kenapa rumah tangga orang dulu boleh kekal lama hingga ke akhir hayat

Panjang kan tajuk topik hari ni? tu yang saya singkatkan jadi kenapa orang dulu boleh tahan lama. Sebab kalau nak guna tajuk kenapa rumah tangga orang dulu boleh kekal lama hingga ke akhir hayat, penuh pulak ruang tajuk tu nanti kan?

Masa tengah drive tu terfikirla… kenapa rumah tangga orang dulu boleh kekal lama hingga ke akhir hayat sedangkan perkahwinan mereka dirancang dan ditentukan oleh orang tua mereka.

kekal lama

Bila saya fikir pasal rakan sekerja tadi tu, seterusnya saya ingat pengalaman saya, barulah saya faham kenapa.

Sebab orang dulu ada ilmu, bukan ilmu yang pelik macam sihir ke ilmu hisab ke apa ke, tapi ilmu psikologi, ilmu untuk membaca sifat dan perangai sebenar seseorang tu.

Ilmu tu emak saya ada, sebab tu masa dulu, sebelum kahwin, saya akan bawa semua calon bakal isteri saya, jumpa emak saya.

Dan saya cukup faham perangai mak saya, jadi saya tahu macam mana penilaian dia.

Ok, balik kepada macam mana rumah tangga mereka boleh tahan lama sedangkan perkahwinan mereka tu ditetapkan oleh orang tua mereka.

Sebab mereka tengok keperibadian bakal menantu mereka. Mereka baca sikap menantu mereka, adakah sesuai, cukup baik untuk menjadi pelengkap hidup anak mereka.

Kalau anak mereka perempuan, anak sulung, harapan mereka… jadi mereka tengok, adakah lelaki yang bakal jadi menantu mereka tu jenis sayangkan ibu bapa, hormat orang tua tak? Boleh ke mereka mengharapkan bakal menantu mereka tu jaga mereka bila mereka dah tua?

Agak-agak kalau anak perempuan dia nak ambil keputusan nak terus duduk dengan mereka, agak-agaknya boleh ke mereka menghadap bakal menantu mereka?

Boleh ke bakal menantu mereka tahan dengan perangai mereka?

domain murah

(Visited 140,858 times, 4,595,403)

Itulah yang saya fikir kenapa rumah tangga orang dulu boleh kekal lama hingga ke akhir hayat.

Cuma pandangan peribadi saya.

Hasil carian :

(Visited 365 times, 4,595,403)

8 thoughts on “Kenapa orang dulu boleh tahan lama?

  1. Orang-orang tua ni, banyak ilmu dan pengalaman hidup. Bak kata abah saya “Abah lebih dulu makan asam garam kehidupan” Hiks :p. Lagipun, parents ni tahu apa yang terbaik untuk anak dia yang baru nak memulakan hidup. Belajar dari yang berpengalaman 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge