Rasa tak puas hati betul kali ni

Assalamualaikum dan hai pembaca blog alongxp.com, apa khabar? Enti kali ni saya nak luahkan rasa tak puas hati saya.

Rasa tak puas hati betul kali ni bila orang putih khususnya orang Amerika memandai-mandai ubah sesuatu yang menjadi kepercayaan saya sejak dari kecil.

tak puas hatisumber gambar

Yelah, mana saya tak puas hatinye, selama lebih 30 tahun, Continue reading

Hasil carian :

(Visited 522 times, 4,591,164)

Apa khabar mr.diy? [Kongsikan]

Assalamualaikum dan apa khabar para pembaca alongxp.com? Kenapa tajuk hari ni apa khabar mr.diy? Sebenarnya topik utama adalah pasal ketidak puasan hati saya terhadap… mungkin sikap staf mr.diy giant banting.
Saya ambil masa beberapa hari juga nak fikir tajuk yang tak biadap untuk perkara yang saya anggap biadap. Pada saya, menghalau pelanggan tu biadap. Makin panas?
Dan masa perkara yang terjadi di mr.diy giant banting tu bermain dalam kepala saya, saya tengok iklan celcom di tv, dengan muzik latarnya adalah lagu apa khabar-joe flizzow ft sonaOne, kelihatan staff celcom dah tutup lampu, tiba-tiba ada pelanggan masuk, staff celcom buka balik lampu kedai celcom tu.

apa khabar celcom
“Wah…. baiknya staf celcom tu…”kata penonton yang menonton iklan tu.. mungkin itulah yang pembuat iklan celcom tu harapkan dari penonton, hakikatnya? “Eleh… Jangan harap… Customer ada lagi dalam tu pun diorang dah tutup lampu” mungkin itulah yang ORANG KATA.

mr diy tutup lampu
Well… saya tak tahulah kalau celcom, tapi kalau kat mr.diy giant banting, memang itulah yang terjadi.
Papan tanda menunjukkan waktu perniagaan tak ada(saya dah pastikan masa beratur nak bayar, masa bayar, masa nak keluar dan masa di luar), tak tahu waktu sebenar mr.diy giant banting tutup pukul berapa, saya masuk lebih kurang pukul 9.30-9.35 malam. Objektif saya masa tu nak cari beberapa spanar dan set allen key.

Apa khabar mr.diy?

apa khabar

Ok, so apa kaitan lagu apa khabar yang menjadi lagu latar video celcom dengan mr.diy yang membuatkan saya tulis entri bertajuk apa khabar mr.diy? Continue reading

Hasil carian :

(Visited 596 times, 4,591,164)

naikkan kadar kompaun saman trafik

Assalamualaikum dan hai para pembaca blog alongxp.com, apa khabar? Semalam saya kongsi pasal berhati-hati bila guna lpt2, hari ni saya nk kongsi pandangan pasal cadangan PDRM nak naikkan kadar kompaun saman trafik pulak.

naikkan kadar kompaun saman trafik

Saya dengar berita pasal PDRM cadang nak naikkan kadar kompaun saman trafik ni melalui berita di tv. opkos tv dihatiku haha.

Lepas tu dengar pulak komen dari pihak PPIM pasal cadangan naikkan kadar kompaun saman trafik ni.

Lebih kurang macam ni la ayat dia

“kalau naikkan sampai seratus ribu pun, mungkin tak ada beza, paling teruk pun, tak boleh bayar, masuk penjara je, yang perlu diubah adalah sikap pengguna, macam mana nak jadikan pengguna jadi pemandu yang lebih prihatin”

Ada rasionalnya juga komen mereka pasal cadangan naikkan kadar kompuan saman trafik tu dan sikap pengguna.

Pada saya pun, sikap la… masalah kemalangan ni kebanyakkannya berpunca dari sikap pemandu, kurang prihatin, kurang peka, pekak, samseng, tak fikir panjang, fikirkan diri sendiri.

Sebab kebanyakkan masalah pengguna, bila dah dapat lesen, dah lupa dah apa yang mereka belajar dulu.

Keluar simpang, siapa keluar dulu, siapa keluar kemudian, beri laluan kepada kenderaan dari kanan.

Kegunaan cermin sisi

Kegunaan tali pinggang keledar

Paling saya tak puas hati, yang jenis menggunakan telefon semasa memandu dengan yang memandu perlahan di lorong kanan.

Mana tak sesak jalan? yang kiri dah tentu la slow, yang kanan pun slow, ape kejadahnya? Itu yang buat orang jadi hilang sabar dan jadi nak memandu secara meluru, lepastu masuk lorong kecemasan.

Yang makcik, pakcik, dah tua sangat, memandu di tahun 2016 tapi memandu macam masa tahun 70an. Yang tu macam mana?

Yang makcik-makcik sambil bawak kereta, dah la memandu di lorong kanan, slow, berborak dengan rakan sebelah, sambil selfie pulak tu, sakit pulak hati mak nak. haha

naikkan kadar kompaun saman trafik

Bila kata nak naikkan kadar kompaun saman tu, kebanyakkan yang memandu laju ni kenderaan mewah, bila dah kenderaan mewah, mestilah pendapatan tinggi, bila pendapatan tinggi, setakat saman tu, cincai kira je pada dia.+

COntohnya video ni, nampak sangat diorang tak kisah pun kena saman, tapi bila suruh pergi balai, mula panjang cerita

kasi saman

video penuh

Saya rasa denda yang paling sesuai adalah dikenakan kena kaunseling dalam bentuk kelas memandu.hahahaha

Banyak lagi sebenarnya pendekatan yang boleh digunakan untuk mengurangkan statistik kadar kemalangan berbanding pendekatan naikkan kadar kompaun saman trafik

Macam melarang sesetengah golongan untuk memandu di lorong kanan ke.

Mengantung perkhidmatan pengangkutan awam yang melanggar peraturan ke. Itu lebih memberi kesan kepada mereka berbading mengenakan saman. Contoh bas, saya tak tahulah kalau ke arah utara dan pantai timur, tapi kalau ke arah selatan, bas-bas yang dipandu… mak aih… menakutkan, siap dicucuknya kita.

Contohnya dalam video ni

pemandu bas laju

Lepas tu dengan lajunya, kalau memotong motorsikal, bergoyang motor tu… tu antara punca kemalangan la tu.

Kenakan tindakan denda kepada yang bersalah ni contohnya kena pakai stiker LP haha…

maksud LP ni, dia boleh memandu di jalan raya, tapi tak boleh bawa penumpang, tak boleh masuk ke lorong kanan, tak boleh memotong di sesetengah kawasan dan lain-lain? hahahaha.

Kadar kemalangan jalan raya ni, bukan lah salah pemandu semata-mata, tak kurang juga masalah keadaan jalan, faktor cuaca dan juga binatang macam kes lpt2

So itu lah pandangan saya.

Cerita sini habis sini jela ye… sekadar pandangan, tak mengharap pun pandangan diterima

Terima kasih

(Visited 133 times, 4,591,164)

Kenapa ambulans lambat sampai?

Tertarik dengan pos yeop maz pasal kenapa ambulans lambat sampai, yang diambil dari Penolong Pegawai Perubatan, saya rasa saya nak ulas sedikit pasal isu kenapa ambulans lambat sampai dari sudut pandangan mata saya sebagai orang awam.

Saya teringat dalam cerita 3 idiots, mak kawan si watak utama ni cakap, kat negara ni, pizza boleh sampai dalam masa 30 minit, tapi ambulans?

ambulans lambat

Kalau kat malaysia pulak, ramai orang merungut yang ambulans selain kkm macam jpam ke st.john ambulance ke lebih cepat berbanding ambulans kkm.

sikap rakyat malaysia sendiri yang kurang peka dan kurang tindakan spontan dan refleks.

Tak rasa benda tu ada diajar dalam modul pembelajaran masa ambil lesen memandu. Ada ke masa korang belajar memandu, diorang bagitahu secara detail apa yang korang nak kena buat, apa yang boleh korang buat?

Rasanya tak ada kan? diorang mungkin ada bagi tahu suruh beri laluan, tapi tak beritahu secara detail macam mana nak bagi laluan tu, diorang anggap korang ni sangatlah bijak sana, bijak sini. So sape yang salah? hahahaha.

Ok, macam saya cakap tadi la e? ni pandangan saya sebagai orang awam, kalau baca nombor 1 sampai nombor 4 dalam entri kenapa ambulans lambat sampai kat blog yeop maz tu, kesimpulannya adalah pengguna tak memberi maklumat penyakit dan lokasi yang tepat kepada pihak… KKM agaknya.

Ambulans lambat sampai kerana pemanggil sendiri

ambulans lambat sampai

Persoalan yang timbul dalam fikiran saya adalah, kenapa tak hebahkan cara yang betul? kita tengok iklan yang pada saya tak sepenting pendedahan pasal benda ni, macam iklan barang 1 malaysia la, iklan br1m la, padahal pada saya, iklan atau informasi tentang langkah yang perlu dilakukan bila ada kecemasan tu lagi penting.

Ni pandangan saya ye, buatla iklan dalam 2 versi, 1 bentuk animasi dan satu lagi lakonan semula(maksudnya bukan animasi la).

Kenapa nak ada 2 versi?

  1. Versi animasi untuk ditonton oleh kanak-kanak, nak lagi best, negara kita ada 2 animasi yang tengah top, upin dan ipin dengan boboiboy, suruh budak-budak tu berlakon, kononnya opah atau tuk abah sakit, atau terjumpa orang eksiden ke apa, apa nak buat?

Benda ni nampak simple je, faedahnya? Kalau andai kata la satu hari, mak atau ayah kita datang rumah kita, nak bercuti kat rumah anak cucu seminggu katanya, tapi kita kerja dan tinggalkan anak kita yang umur 5 tahun dengan atuknya kat rumah.

Nak dijadikan cerita, tetiba mak atau ayah kita sakit jantung ke sakit ke ape ke, orang yang boleh call 999 masa tu hanyalah anak kita yang berumur 5 tahun.

Kalau hari-hari anak kita tengok iklan upin ipin atau boboiboy telefon ambulans, takla panjang cerita operator yang jawab tu, senang cerita, senang banyak lah untuk masa akan datang.

Setuju tak dengan cadangan saya tu?

2.  Versi lakonan semula tu untuk tatapan orang dewasa la… kan mentaliti orang kita ni, tengok kartun tu kan budak-budak je.

Jadi kalau ada iklan ni, otak kita tak dilatih, ” bila call 999, sedia nak bagi tahu apa, apa, apa, apa dan apa “

Bila tengah panik, tambah-tambah orang yang kita sayang, nampak macam dah nak mati, kita akan panik, banyak benda kita boleh lupa.

Tapi kalau ada iklan yang sentiasa ditayangkan sampai nak muntah asyik tengok, benda tu dah jadi satu mainan dalam kepala, jadi akan mengurangkan lembab otak nak fikir masa panik.

Tidakkah itu akan memendekkan masa perbualan dan memudahkan semua pihak?

Bab “M-kad” tu, saya tertanya tanya, itu je ke yang pilihan yang ada? Bab yang ni banyak saya nak ulas sebenarnya, tapi biarlah jadi tanda tanya kat korang. hehehehe.

ambulans lambat sampai akibat sikap pengguna jalan raya yang lain

Ok, yang ni memang saya tak nafikan. Tambah-tambah dengan jumlah kenderaan yang semakin meningkat ditambah pemandu yang tahu bawak kereta tapi tak cekap.

Masa saya belajar memandu dulu, jurulatih memandu saya ada cakap, kalau nak tahu kereta kita ditengah-tengah lorong adalah dengan tengok line jalan. Kalau line tu di bucu cermin depan, maknanya kereta kita ditengah-tengah lorong

kereta tengah lorong

Contoh berdasarkan ilustrasi kat atas tu, itu adalah pandangan dari dalam kereta kita bila kita memandu, yang hitam tu adalah body kereta kita, yang kelabu tu cermin depan kereta dan garisan putih tu adalah garisan jalan raya.

bila kita nampak macam tu, maknanya kereta kita ditengah-tengah lorong yang kita pandu.

Bila ambulan lalu, kalau kita dilorong kanan, kita boleh himpit ke tepi jalan sehingga sampai mencecah wiper bahagian pemandu.

Dan pemandu lorong kiri boleh naik ke bahu jalan atau sekurang kurangnya hingga mencecah wiper bahagian pemandu.

Dan macam saya cakap di awal entri ni tadi, masa kita belajar memandu dulu, ada ke jurulatih memandu ajar macam mana nak beri laluan kat ambulans?

Kadang-kadang saya pelik dengan sesetengah pemandu yang ‘tuli’, bunyi siren ambulans tu cukup kuat, setakat 100 meter tu rasanya boleh dengar lagi, tapi spesis ni tak reti gak nak berhenti.

Mengikut SOP, ambulans tidak di benarkan melanggar lampu isyarat

ok, kenyataan nombor 12 ni yang ni pelik… kalau tak boleh langgar lampu isyarat, macam mana nak cepat? terutama kawasan bandar yang lampu trafik ni macam bertih jagung?

Korang pon mesti baru tahu pasal ni kan?

Kesimpulan dari entri kenapa ambulans lambat sampai di blog yeop maz, apa yang saya nampak, kurangnya pendedahan dari pihak tersebut kepada rakyat malaysia.

Ada iklan aedes, macam-macam versi saya tengok, kenapa tak ada iklan pasal tugas mereka yang telibat dengan ambulans dan apa yang masyarakat perlu tahu dan perlu buat supaya isu ambulans lambat sampai boleh dikurangkan?

Sebenarnya banyak penambahbaikan yang boleh dilakukan untuk mengatasi isu ambulans lambat sampai ni, baca balik entri ni, saya dah selit-selitkan dah.

Dan mungkin, malaysia boleh wujudkan ambulans bermotorsikal macam india buat.

ambulans motorsikalLepas tu, bagi elaun untuk mereka yang ada lesen khas untuk menunggang motor ambulns ni.

Bomba pun dah lama dah wujudkan bomba bermotorsikal, sedikit sebanyak, mempercepatkan kerja menyelamat. kan?

bomba motorsikalada komen? komen la… tak kan baca je?

Hasil carian :

(Visited 114 times, 4,591,164)