10 kapal berhantu

1. Octavius:

Octavius

Kapal berhantu ini dijumpai pada 11 Oktober 1775 di barat Greenland. Herald adalah sebuah kapal untuk menangkap ikan paus. Menurut para sejarawan, ketika krew kapal Herald menaikin Octavius, mereka mendapati semua orang mati dibawah dek kapal. Mayat krew Octavius tak begitu busuk kerana persekitan yang sangat sejuk. Bersama-sama mayat seorang wanita, seorang budak dan seorang pelayar, mayat kapten kapal dijumpai dalam keadaan duduk kaku pada kerusinya dengan pen ditangan. Ia jelas menunjukkan bahawa kapten itu sibuk menulis lognya sehingga saat dia mati. Bagaimanapun hanya beberapa helai yang dapat dipulihkan tapi itupun dah cukup mengejutkan kerana log terakhir adalah pada 11 November 1762, hampir 13 tahun pada hari ianya dijumpai. Lebih mengejutkan, Herald adalah kapal terkahir yang berjumpa dengan Octavius, tiada siapa pernah jumpanya selepas itu

 

2. Baychimo:

Baychimo

Asalnya dikenali sebagai Angermanelfven, kapal kargo Sweden ini dibina pada 1914 dan menjadi popular kerana bejaya melengkapkan pelayaran merentasi kawasan-kawasan bahaya dan ganas di perairan Timurlaut kanada. Pada 1 Oktober 1931, Baychimo tersangkut pada lapisan ais tebal berhampiran Barrow, Alaska. Anak-anak kapalnya dipindahkan ke satu kawasan tempatan dan menunggu masa yang sesuai untuk meneruskan perjalanan. Mereka meneruskan perjalanan selepas 2 hari, Malangnya, pada 8 Oktober 1931, Baychimo sekali lagi tersangkut pada ketulan ais. Pada 15 Oktober, syarikat perkapalan menhantar pesawat untuk mendapatkan 22 dari 37 anak kapal, yang mana selebihnya mendapatkan perlindungan disatu tempat yang agak jauh. Pada suatu malam, 24 November, kapal itu hilang dibawah ketulan ais yang sangat besar dalam ribut salji yang sangat kuat. Oleh kerana itu, semua anak kapal yang tinggal, terbang pulang ke rumah. Hari silih berganti, Baychimo ditermui berkali-kali oleh pelancong dan pengembara dimerata perairan yang berbahaya. Setiap kali dijumpai, ianya kelihatan tenang berlayar tetapi apabila dicuba untuk dibawa pulang,ianya terhalang oleh ribut taufan yang kuat. Nasib kapal ini masih belum diketahui kerana kali terakhir ia dijumpai adalah pada 1969 dan selepas itu tiada siapa menjumpainya lagi.

 

3. MV Joyita:

MV Joyita

Kapal layar mewah ini dibina pada 1931 untuk Roland West, pengarah filem Hollywood yang terkanal pada waktu itu. Kemudian ianya dibeli oleh seorang professor di Universiti Hawaii yang menyewakannya kepada Kapten Thomas Miller, yang menggunakan kapal ini untuk menangkap ikan. Dengan keadaan yang tak seberapa, kapal ini memulakan pelayaran dari pelabuhan Apian dengan hanya 1 enjin yang berfungsi pada 3 Oktober 1955. Destinasinya adalah Pulau Tokelau yang jaraknya hampir 439km dan dijangkakan tiba dalam masa 41 ke 48 jam. Apabila ia gagal sampai dalam waktu yang dijadualkan, operasi mencari besar-besaran dilancarkan oleh Tentera Udara New Zealand tetapi mereka gagal mendapatkan sebarang petunjuk tentang kehilangan kapal itu walaupun telah meneroka 100, 000 batu persegi dilautan luas itu. Pada 10 November, MV Joyita dilihat oleh satu kapal dagang lebih kurang 1000 km jauh dari laluan yang dijadualkan. Krew kapal yang telah separuh tenggelam itu tidak dijumpai. Radio kapal itu ditala kepada 2182 kHz, frekuensi panggilan dan kecemasan antarabangsa.

 

4. Lady Lovibond:

Lady Lovibond

Kisah kapal layar ni mengandungi cinta, cemburu dan dendam. Menurut lagendanya, Kapten Lady Lovibend Simon Reed dan anak kapalnya sedang sibuk untuk perayaan selepas kahwinnya pada 13 Febuari 1748.Menurut beberapa pihak, John Rivers, pengemudi Lady Lovibenda telah jatuh cinta dengan isteri Kaptennya, Anneta. Oleh kerana cemburu dan dendam, dia mengemudi kapal ke pinuc Goodwinds Sands, yang dipercayai menyebabkan kapal itu retak. Pelanggaran itu membunuh semua serta-merta. Ada dongeng lama mengatakan yang kapal itu muncil setiap 50 tahun berhampiran Kent. Ia telah dilihat pada 1798, 1848,1898 dan 1948. Bagaimanapin tiada pengesahan yang ia dilihat pada 1998 tapi sehingga hari ini, kapal itu adalah kapal berhantu yang sering diperkatan di Eropah.

 

5. Carroll A. Deering:

Carroll A. Deering

Kapal layar gergasi ini dibina pada 1919 dan dinamakan sempena nama anak pemiliknya.  Pada 28 Januari 1921, semasa pulang ke Hamton Roads, Deering dilihat oleh kapal suar di Carolina Utara. Menurut penjaga kapal suar,.Kapten Jacobson, seorang lelaki misteri dari kapal itu melaporkan yang Deering kehilangan sauhnya. Jacobson juga perasan yang anak kapal vessel berlegar disatu sudut dek yang secata umumnya tidak dibenarkan untuk sesiapa. Pada 31 januari, kapal itu sekali lagi di kesan di persisiran pantai Cape Hatteras, Carolina Utara. Pada 4 Febuari pasukan penyelemat menjumpai kapal itu tapi tiada tanda aktiviti manusia pada kapal itu. Dek tidak banjir, peralatan navigasi, perahu penyelamat dan log telah hilang. Adakah ini perbuatan Rusia, lanun atau Segi Tiga Bermuda? Terdapat banyak spekulasi ancaman pada kapal berhantu ini, tapi ia masih menjadi misteri maritim terbesar.

6. Ourang Medan:

ourang_medan

Salah satu cerita hebat dalam cerita-cerita kapal berhantu. Ourang Medan adalah kapal layar Kargo Belanda yang terlibat dalam penyeludapan bahan kimia. Seperti yang diceritakan, pada Jun 1947, 2 kapal layar Amerika, Silver Star dan City of Baltimore menerima Kod Morse yang tak dapat ditafsirkan dari pengendali radio Ourang Medan dan akibatnya, pengendali radio, anak kapal,pegawai-pegawai dan Kapten Ourang Medan mati. Apabila kumpulan penyelamat dari Silver Star tiba di Ourang Medan, mereka mendapati mayat-mayat dalam keadaan yang menakutkan. Apa yang mengejutkan, tiada kecederaan luaran pada mayat, dan kapal tidak mengalami kerosakan. Dari keadaan muka dan badan mayat, pasukan penyelamat memnyimpulkan yang mereka mati kerana ketakutan(camni la kot orang kata takut cam nak mati). Pencarian berakhir apabila kapal ini meletup ketika ditarik ke pelabuhan berhampiran. Ia tenggelam dikegelapan dasar Pasifik, meninggalkan banyak misteri dan tanda tanya kepada ahli sejarah.

 

7. SS Valencia:

SS_Valencia

Lebih dikenali sebagai Makam Pasifik, kapal berhantu ini dibina pada 1882 dan secara umumnya berkhidmat pada laluan Carlifornia-Alaska. Perjalanan terakhirnya bermula pada 20 Januari 1906 dengan 108 penumpang, 9 pegawai dan 56 anak kapal. Dalam perjalan melalui laluan San Francisco-Seattle, kapal ini terperangkap dalam cuaca buruk di kawan Cape Mendocino. Angin kuat berais menghanyutkan kapal itu dan akhirnya pada 22 Januari ia berlanggar dengan batu dan tenggelam didasar laut. Lebih kurang 37 penumpang berjaya menyelamatkan diri dan selebihnya hanyut dibawa ombak. Kisah SS Valencia dianggap kisah yang paling menyayat hati dalam sejarah Baratdaya Pasifik dan SS Valencia dipercayai masih belayar sebagai kapal hantu berhampiran Pulau Vancouver.

 

8. Flying Dutchman:

Flying Dutchman

Dikatakan berasal dari kurun ke 17, Flying Dutchman dikaitkan sebagai kapal hantu yang juga dikatakan sebagai logamaya/fatamorgana, halusinasi dan ilusi. Menurut orang nautika, kapal hantu ini tidak pernah sampai ke pelabuhan dan sentiasa berlayar dengan kelajuan luar biasa, Pada tahun 1729, Kapten Vanderdecken mengemudi kapal ini menuju ke Cape of the Good Hope yang terletak di pantai Atlantik Afrika Selatan. Tiba-tiba ribut melanda dan kapten kapal yang degil dan berani ini tetap meneruskan perjalanan dan bersumpah yang dia akan sampai ke destinasi walaupun hingga hari kiamat. Kapal ini tidak pernah sampai ke destinasinya dan tiada tanda ia akan sampai tapi hingga ke hari ini, ia berkeliaran dilautan sebagai kapal hantu.

 

9. Jian Seng:

Jian Seng

Dari mana ia datang dan siapa pemilik kapal tangki 80 meter ini masih menjadi subjek misteri. Pada Mac 2006, Jian Seng dikesan di Teluk Carpentaria oleh sebuah pesawat pemerhati pantai Australia. Selepas ianya dikenali, Sebuah bot kastam Australia, Storm Bay dihantar untuk mengumpul maklumat mengenai kapal yang ditinggalkan ini yang terapung diperairan yang belum diteroka. Tiada tanda manusia diatas kapal kecuali jumlah beras yang sangat banyak. Oleh kerana kerajaan Australia tidak dapat mengesan pemiliknya, kapal hantu ini akhirnya ditunda dan ditenggelamkan di laut dalam di Weipa, Cape York.

 

10. Mary Celeste:

Mary Celeste

Pada 5 November 1872, kapal dagang ini memulakan perjalanan dari New York ke Genoa. DIlancarkan dibawah arahan Kapten Benjami Briggs, kapal gergasi ini membawa banyak wain dan arak. Pada 4 Disember 1872, Kapten kapal “Dei Gratia” melihat sebuah kapal kira-kira lima batu jauh dari lokasi mereka. Apabila pasukan penyelamat menghampiri, kapal yang masih belayar ini dikenali sebagai Mary Celeste. Barang-barang peribadi dan beharga anak kapal tidak disentu tetapi 7 anak kapal, kapten, isteri dan anak perempuanya hilang. Kehilangan mereka menjadi satu mesteri kerana tiada tanda pergelutan dan keganasan. Mereka hilang begitu sahaja.

 

Ye… saya tahu, mesti ada yang tanya, Black pearl(Pirates of Carrebian) dengan titanic tak masuk dalam senarai kapal berhantu ke? Maaf, Black Pearl masih dalam botol dan Titanic lak? takde orang wat report kata jumpe dia berlayar… Sorry… hehehe…

Hasil carian :

2 thoughts on “10 kapal berhantu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge